شناسهٔ خبر: 145258 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان:

بارندگی در خراسان رضوی ۴۲ درصد کاهش یافت

کم آبی کم بارشی خشکسالی مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۱۱.۲ میلی‌متر بوده است که این میزان نسبت به دوره آماری بلندمدت ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اصغر دهقان‌پور مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی استان در مدت مشابه پارسال ۱۶۲.۷ میلیمتر و در دوره آماری بلندمدت ۱۹۳ میلیمتر بوده است. 

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بارش استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد کاهش داشته و میزان بارندگی در کلیه مناطق استان به جز بردسکن، کاشمر، بجستان و ریوش، نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است. 

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: بارندگی استان نسبت به دوره آماری بلندمدت در تمامی شهرستان‌های استان کاهش داشته که بیشترین بارش در سال زراعی جاری از قوچان با ۲۱۴ میلیمتر و کمترین بارش از جغتای با ۶۷.۱ میلیمتر گزارش شده است. 

دهقان‌پور خاطرنشان کرد: بارندگی در مشهد نیز از ابتدای سال زراعی ۹۲.۲ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۵۷ و نسبت به دوه آماری ۶۲ درصد کاهش بارندگی داشته است. 

وی گفت: به لحاظ دمایی نیز میانگین دمای هوای استان در سال زراعی جاری ۱۷.۲ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال گذشته ۰.۵ درصد و نسبت به دوره آماری ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش داشته است. 

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اظهار کرد: میانگین دما از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به سال گذشته و دوره آماری در تمامی شهرستان‌های استان افزایش داشته است و میانگین دمای هوای مشهد نیز ۱۶.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به سال قبل ۰.۵ درصد و نسبت به دوره آماری ۱.۳ درجه افزایش داشته است. گرمترین شهرستان بردسکن با ۲۰.۹ درجه و خنکترین آن قوچان با ۱۲.۸ درجه بوده است. 

دهقان‌پور بیان کرد: به طور کلی از ابتدای سال زراعی تا کنون بیشتر بخش‌های استان تحت تأثیر وضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید قرار داشته است. 

به گزارش روابط عمومی هواشناسی خراسان رضوی، ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد را سال زراعی و هر ۳۰ سال را یک دوره آماری بلندمدت عنوان می‌کنند.