شناسهٔ خبر: 145272 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان:

بارش‌های پاییز در استان اردبیل کمی بیش از نرمال خواهد بود

باران مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: مطابق با پیش‌بینی فصلی پاییز ۱۴۰۲ انتظار می‌رود با احتمال بالای ۵۰ درصد در استان‌های واقع در شمال غرب کشور به‌ویژه اردبیل شاهد بارش بیش از نرمال باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کوهی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص برخی اظهار نظرها درباره تاثیرات پدیده ال نینو گفت: بروز پدیده انسو (ENSO) به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دور پیوندهای جهان به همراه توسعه فاز شرقی نوسان شبه دوسالانه (QBO) در ترازهای فوقانی جو و قرار گرفتن دورپیوند AO در فاز منفی، از دلایل افزایش بیش از نرمال بارش در کشور به‌ویژه شمال غرب و استان اردبیل در پاییز و زمستان است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه پیش‌بینی‌های فصلی به‌صورت احتمالی بیان می‌شود، یادآور شد: از لحاظ علمی پیش‌بینی پدیده‌های حدی از قبیل بارش‌های سیل‌آسا از چندین ماه قبل امکان‌پذیر نبوده و هر گونه مخاطره جوی از طریق هشدارهای هواشناسی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از بزرگنمایی در خصوص تاثیرات ال نینو گفت: سه دور پیوند ال نینو ، AO و QBO بر پدیده‌های هوایی و جوی تاثیرگذار هستند اما باید در نظر داشت که آثار ال نینو نهایتا در جنوب و مرکز کشور دیده می‌شود و اثرات آن در استان‌های شمالی کاهش می‌یابد و بیشتر دو پدیده AO و QBO در رخدادهای جوی استان تاثیرگذار هستند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی بر اساس مدل‌های ریاضی و نقشه‌های ماهواره‌ای است و بر اساس این مدل‌ها میزان صحت پیش‌بینی‌های فصلی در دنیا و ایران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

کوهی یادآورشد: این در حالی است که میزان صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی هفتگی با لحاظ کردن پارامترهای مختلف تا ۸۵ درصد می‌رسد، در عین حال باید در نظر داشت که در هر منطقه و استانی شرایط خاص و منحصر به‌فرد است و کارشناسان هواشناسی استان، علاوه بر مدل‌های ریاضی و داده‌های ماهواره‌ای از تجارب خود هم در بررسی و پیش‌بینی‌های پدیده‌های جوی استفاده می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی اردبیل، کوهی یادآور شد: بارش‌های پاییزه هواشناسی در استان عمدتا ناشی از فعالیت‌های سیستمی است ضمن اینکه در پیش‌بینی‌های فصلی امکان پیش‌بینی دما و بارش‌های سیل‌آسا وجود ندارد.