شناسهٔ خبر: 145355 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

پیش‌بینی وزش باد و گردوخاک در نیمی از مساحت کشور

گرد و خاک مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور از وزش باد و گردوخاک در حدود نیمی از مساحت کشور از امروز تا آخر هفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی سازمان هواشناسی امروز دوشنبه وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گردوخاک شمال اصفهان، شمال مرکزی، قم، یزد، سمنان، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب شرق خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

وزش باد و گردوخاک سه شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، البرز، کرمان، جنوب تهران، شمال مرکزی، قم، یزد و کرمان پیش بینی می‌شود.

این شرایط چهارشنبه در استان‌های اصفهان، شمال مرکزی، قم، جنوب تهران، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق کرمان و سیستان و بلوچستان و پنجشنبه در جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شمال اصفهان، جنوب تهران، قم، شمال مرکزی و خوزستان رخ می‌دهد.

وزش این باد شدید در نواحی مستعد سبب خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل می‌شود.

توصیه می‌شود نسبت به «اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور وعدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی» اقدام شود.