شناسهٔ خبر: 145418 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن:

تراکم‌ ساخت در نهضت ملی مسکن بر اساس اقلیم و فرهنگ منطقه تعیین می‌شود

فردین شاکری عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه عمده وظایف در بحث تامین زمین انجام شده است، گفت: تراکم‌ها در ساخت‌ساز واحدها در نهضت ملی مسکن باید بر اساس اقلیم و فرهنگ منطقه تعیین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فردین شاکری عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن در نشست آموزشی معاونان مسکن و بازآفرینی شهری ادارات کل راه و شهرسازی هدف از برگزاری این جلسات آموزشی را حرکت در مسیر درست، با تعامل و تعادل صحیح عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن شاکری با اشاره به اینکه سیاست‌های ابلاغی دولت موضوعاتی با محورهای کلی است گفت: با برگزاری چنین نشست‌هایی روش‌های تدوین این سیاست‌ها عملیاتی می‌شود.

این مدیر حوزه زمین و مسکن افزود: بعد از تامین زمین طرح‌های آماده سازی در درجه دوم اهمیت قرار دارند و با توجه به اینکه عمده وظایف خود در بحث تامین زمین را به انجام رسانده‌ایم باید طرح‌های آماده‌سازی را در اولویت اقدامات خود قرار دهیم.

وی با تاکید براینکه باید سرانه کاربری زمین‌ها با دقت تعیین شوند اظهار کرد: نباید به دلیل کمبود زمین در برخی مناطق سرانه کاربری مسکونی را بیش از حد استاندارد در نظر گرفت چون این مسئله در آینده مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به همراه می‌آورند.

شاکری همچنین اضافه کرد: تراکم‌ها باید براساس اقلیم و فرهنگ منطقه تعیین شود و نمی‌توان برای همه مناطق از یک فرمول استفاده کرد.

این عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: در خصوص زمین‌هایی که حاصل توافق با بخش خصوصی یا نهادهای دیگر است سقف سهم‌بندی‌ها باید با دقت لحاظ شود.

مطالعه در خصوص آب‌های سطحی، حفظ رقابت بین پیمانکاران در انجام مناقصه‌ها، تعیین هزینه طرح‌های آماده‌سازی براساس موقعیت توپوگرافی مناطق و امکان کمک به آورده متقاضیان در آماده‌سازی زمین‌ها از جمله دیگر مواردی بود که شاکری به معاونان مسکن و بازآفرینی شهری ادارات کل راه و شهرسازی توصیه کرد.

در این نشست آموزشی علیرضا صادقیان فر سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان ملی زمین و مسکن هم با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: هدف از انجام این دوره بازخوانی فرایند تهیه و تصویب طرح‌های آماده‌سازی زمین و بررسی چالش‌ها و ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت راهبری آن توسط سازمان ملی زمین و مسکن، شیب‌بندی و ابنیه نگهبان در اراضی ناپایدار و فرونشست زمین و مواجهه با خاک‌های مسئله دار است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده تا این نشست آموزشی هم بعد علمی و هم بعد اجرایی داشته باشد به مدیران استانی توصیه کرد در حاشیه نشست از تجربیات هم استفاده کرده و به مشورت با هم بپردازند.

گفتنی است در پایان این نشست با اهدا لوحی از اقدامات استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، خراسان جنوبی، مرکزی و یزد در زمینه اجرای طرح‌های آماده‌سازی تقدیر شد.