شناسهٔ خبر: 145565 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریالی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مترو پرند/ جزئیات اجرای قطارهای حومه‌ای در بهارستان، گلبهار و پردیس

ببینید | بازدید وزیر راه و شهرسازی از مترو پرند وزارت راه و شهرسازی به منظور خرید، نصب تجهیزات و ایستگاه مرکزی، مترو شهر جدید پرند در قالب تهاتر و زمین مسکونی با شهرداری تهران، مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است و ساخت قطارهای اصفهان- بهارستان با پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصد و مشهد- گلبهار با ۴۵ درصد پیشرفت در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مطالعات اولیه احداث مترو تهران - پرند به طول ۵۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۴ توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد و قرار است مترو فرودگاه امام خمینی(ره) ـ پرند به طول ۱۸ کیلومتر که بخش پایانی این مسیر است،‌ در سال جاری راه‌اندازی ‌شود.

شهر پرند به عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای اقماری تهران هرسال با افزایش مهاجرت به این شهر همراه می‌شود و وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت عمران شهرهای جدید تا کنون اقدامات به‌سزایی در رشد و توسعه این شهر و افزایش امکانات آن انجام داده است. بر همین اساس تا تیرماه سال جاری از ۱۰۳ پروژه روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به مساحت یک میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶۳۰ متر مربع بهره‌برداری شده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید که همواره مورد تاکید مهرداد بذرپاش نیز قرار گرفته است، تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی ساکنان این شهرهاست. شهر پرند در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند در حال تردد هستند. تسهیل جابه‌جایی آن‌ها از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی علاوه بر کمتر کردن هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

از سوی دیگر به گفته مدیران شهری با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد.

به همین منظور شرکت عمران شهرهای جدید مطالعات اولیه احداث پروژه مترو تهران - پرند را در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد.

فاز اول حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم حدفاصل ایستگاه نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 قطار حومه‌ای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تا پرند به طول حدود ۱۸ کیلومتر از اتوبان تهران - قم بعد از عوارضی جنب ایستگاه مترو شهر آفتاب آغاز می‌شود و تا شهر پرند ادامه دارد.

این مترو با ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۱۳ هزار نفر، به انتقال مسافران شهرهای جدید پرند، اسلام شهر و رباط کریم می‌پردازد.

این مسیر توسط شرکت عمران پرند با طراحی و اجرای هفت پل و ۲۸ آبرو طراحی و احداث شد.

طولانی‌ترین پل در این مسیر به طول ۱۴۰ متر روی بزرگراه تهران - ساوه ساخته شده است و محوطه سازی پارک سوار ایستگاه مرکزی پرند نیز به مساحت ۱۱هزار مترمربع انجام شده است.

بیش از ۴هزار مترمربع از فضای محوطه کفپوش بتونی و ۷هزار متر مربع به صورت آسفالت نیز اجرا شده است.

اختصاص مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مترو پرند

اجرای ریل گذاری این مسیر در سال ۱۳۹۱ به شهرداری تهران به عنوان پیمانکار محول شد و شرکت عمران پرند به منظور تسریع در بهره‌برداری از این مترو، مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را در قالب تهاتر و زمین مسکونی برای خرید و نصب تجهیزات و ایستگاه مرکزی به شهرداری پرداخت کرد.

تست سرد در مسیر رفت این قطار با حضور مسئولان کشوری با موفقیت انجام شد و قرار است فرودگاه امام خمینی(ره) ـ پرند به طول ۱۸ کیلومتر که بخش پایانی این مسیر است،‌ در نیمه دوم سال جاری راه‌اندازی ‌شود.

قطارهای حومه‌ای در شهرهای جدید در حال تکمیل و ساخت

در حال حاضر با احتساب قطار حومه‌ای پرند، پنج پروژه قطار حومه‌ای در شهرهای جدید در حال تکمیل و ساخت است که در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند.

قطار حومه‌ای اصفهان- بهارستان با ۱۵ کیلومتر طول به تعداد ۲ ایستگاه، پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی دارد.

همچنین قطار حومه‌ای مشهد- گلبهار با ۴۰ کیلومتر طول و تعداد سه ایستگاه، دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

قطار حومه‌ای تهران- پردیس در حال انطباق مطالعات با ضابطه ۷۷۷ و اخذ شورای‌عالی ترافیک است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در این مسیر نیز ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده و طول این مسیر ریلی بین پایتخت و شهر جدید پردیس ۲۰ کیلومتر است.

تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی گلشهر به شهر جدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی دراین حوزه انجام شده است.