شناسهٔ خبر: 145615 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

واگذاری زمین برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال

وزیر وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده مازندران پیش‌بینی شده است، گفت: تا پایان سال باید زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی واگذار شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای مسکن استان مازندران با بیان اینکه در روستا زمین برای ساخت مسکن واگذار می کنیم، اظهار کرد: در حوزه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده باید اقدامات زیادی برای جبران برخی عقب ماندگی‌ها از سال‌های گذشته انجام شود.

کمک وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به شهرداری‌ها

وی با بیان اینکه ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده مازندران پیش‌بینی شده است، گفت: به شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده کمک می‌کنیم.

وی درباره بیمه مسکن و ساخت و ساز با توجه به افزایش رقم بیمه گفت: موضوع بیمه در مجمع تشخیص و شورای مصلحت نظام مورد تأیید قرار گرفته است و عملاً به حوزه ساخت و ساز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسته ۱۹ بندی مشوق‌ها برای رونق و افزایش ساخت و سازها تهیه و ابلاغ شده بود، گفت: هرجا که این بندها نیازمند اصلاح است می‌توانیم در شورای عالی شهرسازی این موارد و بندها را اصلاح کنیم.

بذرباش ارائه تسهیلات بانکی را یکی از مشوق‌ها برای رونق ساخت و ساز مسکن بیان کرد و گفت: شناسایی زمین‌های بدون استفاده از محدوده شهرها که سال‌ها بدون ساخت و ساز مانده‌اند و تعیین تکلیف این اراضی امری مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لازم است بسته‌هایی برای بلند مرتبه سازی در شهرهای استان مد نظر قرار گیرد، گفت: باید مکان هایی که مستعد بلند مرتبه سازی هستند شناسایی شود، در حال حاضر ۵ شهر کشور از مصوبه شورای عالی برای بلند مرتبه سازی استفاده کردند.

وی نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

بذرپاش افزود: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

واگذاری زمین برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد روستایی تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی طبق قانون باید همکاری همه جانبه در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند، ادامه داد: تا پایان سال باید زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی واگذار شود.

بذرپاش تصریح کرد: در حوزه‌های بافت های فرسوده و مسکن روستایی طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از استان ها از جمله مازندران باید سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان این که باید بسته حمایتی ساخت مسکن در بافت فرسوده مورد اهتمام قرار بگیرد، گفت: مکانیزم شهرداری‌ها و تسهیلات بانکی می تواند ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری را رونق ببخشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان، کاربری مسکونی زمین‌هایی که ۲۰ سال نسبت به ساخت اقدام نشده را در شهرها جدی بگیرند، ادامه داد: در شهرهای حتی با جمعیت پایین زمین‌های ۳ تا ۴ هکتاری با کاربری مسکونی وجود دارد که بدون هیچ فعالیتی مانده است.

بذرپاش نسب به فعالیت بی رویه و غیر قانونی مشاوران املاک در شمال به خصوص مازندران انتقاد کرد و گفت: کنترل و نظارت بیشتر بر مشاوران املاک نیاز جدی برای ساماندهی عرضه و قیمت مسکن است، چراکه یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ساختمان مسکونی، فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک است.

وی در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم شناسایی واحدهای مسکونی خالی که باید از سوی مسوولان استان‌ها بسیار جدی گرفته شود، تاکید کرد و افزود: عرضه زمین و تولید مسکن باید با هدف کاهش و تثبیت قیمت مسکن اهتمام شود.

بذرپاش از تکمیل و نهایی شدن قانون ساماندهی اجاره و مسکن خبر داد و گفت: موضوع مهم دیگری که استان‌ها باید اهتمام کنند، اجرای قانون جوانی جمعیت از طریق تامین زمین است.

وزیر راه و شهرسازی، اصلاح قانون بیمه مسکن در کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن را بسیار مهم دانست و از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این حوزه قدردانی کرد.