شناسهٔ خبر: 145730 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

پایان سال آبی با کاهش ۲۰ درصدی بارش/ سومین خشکسالی متوالی در کشور

خانم تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: سال آبی با کاهش ۲۰ درصدی بارش نسبت به میانگین های بلند مدت به پایان رسید و سومین سال متوالی کم بارش کشور را رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی از به پایان رسیدن سال آبی با کاهش ۲۰ درصدی بارش نسبت به میانگین‌های بلند مدت خبر داد و گفت: سال آبی گذشته از اول مهرماه سال ۱۴۰۱ شروع شد و تا پایان ۳۱ شهریور ماه امسال ادامه داشت که متاسفانه مانند ۲ سال گذشته این سال نیز با کاهش بارش به اتمام رسید.

وی افزود: توزیع بارش سال آبی گذشته در همه نقاط کشور یکسان نبود به طوری که بدترین شرایط در حاشیه شرقی کشور به خصوص در استان خراسان رضوی رخ داد.

خراسان رضوی کم‌بارش‌ترین استان کشور 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیشترین کم بارشی در استان خراسان رضوی اتفاق افتاد، همچنین در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز مثل تهران، قزوین و سمنان نیز شرایط خوبی نبود به نحوی که پس از خراسان رضوی بیشترین کم بارشی ها در این مناطق اتفاق افتاد.

تاج‌بخش اضافه کرد: از طرف دیگر همانطور که در گذشته پیش‌بینی کرده بودیم در برخی استان‌های واقع در زاگرس جنوبی نظیر کهگیلویه و بویراحمد شرایط بارشی خوبی رقم خورد.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، ۲ سال گذشته نیز با کاهش بارش در کشور سپری کردیم و این شرایط را به مراتب وخیم تر کرده است این یعنی اینکه ما سه سال متوالی در کشور کمبود بارش داریم .

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مصارف آبی کشور، ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب بدیهی است.