شناسهٔ خبر: 145809 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

بیش از یکهزار کیلومتر راه‌روستایی در ۵ ماه ابتدای امسال احداث شد

خداداد مقبلی معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام اینکه هدف‌گذاری در حوزه ساخت راه‌های روستایی برای سال جاری ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر تعیین شده است، گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۰۱۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده که تحقق اهداف سازمان در این بخش به ۳۷درصد رسیده است.

خداداد مقبلی معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اقدامات سازمان را در خصوص احداث، بهسازی، آسفالت و نگهداری راه‌های روستایی تشریح کرد و گفت: بر اساس اطلس تهیه و تدوین شده توسط سازمان، برای ۶ هزار و ۳۱۱ روستای بالای ۲۰ خانوار باید ۲۸ هزار و ۶۴۰ کیلومتر راه احداث شود که ۶۰ درصد طول این مسیر در مناطق کوهستانی صعب العبور قرار دارد. همچنین بر اساس توپوگرافی،‌ احداث این میزان راه به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ همت نیاز دارد.

احداث ۲۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال گذشته

معاون نگهداری راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح کشور احداث شده که بیش از هدف‌گذاری انجام شده (۲۵۰۰ کیلومتر) بوده است.

احداث ۱۰۰ کیلومتر راه در مناطق محروم در مشارکت سازمان راهداری، بنیاد علوی و ارتش

به گفته معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با پیگیری‌های انجام شده، از ظرفیت خیرین در مناطق محروم استفاده شده و بیش از ۱۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط خیرین در حال ساخت است. همچنین با مشارکت بنیاد علوی و ارتش جمهوری اسلامی در حال حاضر حدود ۱۰۰ کیلومتر راه در مناطق محروم کشور در حال احداث است.

پیشرفت ۵۰ درصدی ۱۹۵۰ کیلومتر راه با هدف محرومیت زدایی در روستاها

مقبلی گفت: از محل منابع اعتبارات محرومیت‌زدایی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۳۴ پروژه به طول ۱۹۵۰ کیلومتر با مشارکت اعتبارات استانی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور شروع شده که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد دارند. اعتبار تخصیص داده شده از محل محرومیت‌زدایی ۹۵۰ میلیارد تومان بوده است که جهت اتمام پروژه‌های مذکور اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان، مورد نیاز است.

۱۰۱۰ کیلومتر راه‌روستایی در ۵ ماهه نخست امسال احداث شد

وی توضیح داد: با توجه به اعتبارات ابلاغی در قانون بودجه و فرآیند پیش‌بینی شده در خصوص سهمیه قیر قانون بودجه سال جاری در حال حاضر ۱۲۲۵ پروژه به طول ۵۷۳۱ کیلومتر در سطح کشور فعال است که هدف‌گذاری در حوزه ساخت راه‌های روستایی از میزان مذکور ۲۷۵۰ کیلومتر بوده و عملکرد ادارات کل استانی در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۰۱۰ کیلومتر  است که به این ترتیب ۳۷ درصد هدف در این مدت محقق شده است.

وی یکی از مشکلات موجود را عدم تخصیص قیر رایگان برای انجام آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی عنوان کرد و افزود: از جمله مهمترین عواملی که در عقب افتادگی برنامه نقش داشته است عدم ابلاغ بند "ک" تبصره یک قانون بودجه سال جاری بوده که منجر به عدم توزیع قیر برای پروژه‌های آماده آسفالت در سطح کشور است.

به گفته مقبلی، هم اکنون یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌روستایی آماده آسفالت است که در صورت تخصیص قیر رایگان این مهم انجام خواهد شد.

یادآور می‌شود، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانونی، اطلس راه‌ها و تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تدوین کرد. بر اساس آمار تهیه شده در سطح کشور ۹۷ هزار و ۵۳۸ آبادی شناسایی شد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ آبادی بالای ۲۰  خانوار جمعیت داشتند.  در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷ هزار و ۲۲۲ آبادی فاقد دسترسی کامل راه آسفالت به شبکه راه‌های کشور بودند که با تلاش‌های انجام شده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۶ هزار و ۳۱۱ آبادی کاهش یافت.

به گفته مقبلی، درصد برخوداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته از حدود ۸۱ درصد به ۸۴ درصد افزایش یافته است.