شناسهٔ خبر: 145934 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین، از زمان ثبت رکوردهای جوی

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: رخداد پدیده تغییر اقلیم در کره زمین سبب وقوع شرایط ناپایدار و ناهنجار جوی شده و تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی اظهار کرد: همانطور که سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند، تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان از زمان ثبت رکوردهای جوی بوده است، به عبارت دیگر اتمسفر زمین گرم‌تر شده و تعادل بین جو و اقیانوس از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این شرایط سبب وقوع مکرر پدیده‌های حدی و رکورددار در دنیا شده است، افزود: در کشور ما نیز این اتفاق رخ داده است برای نمونه علی رغم اینکه سال گذشته پوشش برف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم اما بارش‌های کمی در کشور رخ داد که در سال‌های اخیر بی سابقه یا کم سابقه بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش دما نیز چند رکورد دمایی جدید در زمستان و سایر فصل‌ها به ثبت رسید. 

تاج‌بخش اضافه کرد: افزایش دما منحصر با تابستان نبود بلکه بهار و زمستان نیز گرم‌تر از نرمال بود اما چون دما در تابستان روند افزایشی دارد تغییرات افزایشی دما محسوس‌تر بود.

وی افزود: بارش شدیدی که تابستان ۱۴۰۱ در کشور رخ داد و بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد نیز یکی از نشانه های تغییر اقلیم است. این بارش‌ها در نتیجه تقویت سیستم‌های موسمی در کشور اتفاق افتاد و ما شاهد رگبارهای بسیار شدید در بسیاری از استان‌ها بودیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: این‌ها پیادمدهایی است که از دیدگاه هواشناسی ناشی از تغییر اقلیم در دنیا دیده می‌شود.

تاج‌بخش گفت: این موضوع سبب شده تا مصارف هم در حوزه صنعت و خانگی بیشتر شود، بنابراین ضرورت اینکه ما یک برنامه ملی برای برنامه مصرف بر اساس منابع داشته باشیم ضروری است.