شناسهٔ خبر: 14594 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

منوچهر شیبانی‌اصل:

سازمان نظام مهندسی يك نظام حرفه‌ای است

معارفه مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، يك نظام حرفه‌ای بالنده است نه صنفی، گفت: برداشت سال‌های اخیر جامعه از نظام مهندسی ساختمان به عنوان نظام صنفی، برداشت نادرستی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، دکتر"منوچهر شیبانی اصل" عصر چهارشنبه در آیین معارفه و اعطای اعتبارنامه هیات مدیره جدید و تقدیر از هیات مدیره پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان، افزود: تفاوت این دو نظام در این است که نظام صنفی بر چارچوب پیشه و حقوق و منافع افراد متمرکز است اما در نظام حرفه ای دو بعد حرفه و مسوولیت ها و وظیفه ملی و منافع ملت مطرح است.

شیبانی ادامه داد: در وزارتخانه نيز اعتقاد عمیق به استقلال این تشکل است و تلاش می شود که ماموریت های واگذار شده به آن به صورت مستقل برگزار شود.

به اعتقاد شیبانی، نظارت بر عملکرد و حمایت در جهت بالندگی و بهبود سازمان نظام مهندسی استان ها نیز، جزو وظایف وزارتخانه است.

وي با بيان اينكه امروزه مهندسی ساختمان از دو بعد مسوولیت در قبال مردم و مسوولیت در قبال مهندسی نگریسته می شود، افزود: در شرایط کنونی در بخش مهندسی نظام با چالش های فراوانی روبرو هستیم که همکاری و حمایت مطلق شهرداران و مراکز صدور پروانه را برای رعایت دقیق اصول شهری، خواستار می شوم.

مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: اگر ضوابط شهری و اصول طرح های جامع و تفصیلی كه در مباحث مقررات ملی ساختمان هم آمده در ساخت و سازها رعایت نشود، زندگی شهروندان مشکل دار می شود و شهرهای آشفته را برای نسل های آتی برجا خواهیم گذاشت.

وی با صراحت بیان داشت که در رعایت و تامین کامل ضوابط شهری بجد بکوشیم و این موضوع مهم را با هیچ مابه ازای درآمدهای شخصی معاوضه نکنیم و باید نگران منافع ملی و حقوق مصرف کننده باشیم چراکه امروز خود ما مسوولان نیز جزو مصرف کنندگان هستیم و آسیب پذیر.

شیبانی، مهندسی ساختمان را، حرفه ای بسیار پیچیده و متشکل از ابعاد گسترده دانست و گفت: فعالیت های این بخش باید توسط دانش و تخصص کافی اجرا شود و ضروری است که عملیات ساخت و ساز توسط افراد با صلاحیت و  پیمانکار واقعی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بزرگترین ماموریت اجتماعی مهندسان و نظام مهندسی، احیای حرفه ای مهندسی ساختمان است و نمی توان پنهان کرد که این ماموریت روند نزولی را بخصوص در اخلاق حرفه ای داشته و نیاز است که اعتلا و ارتقای این بخش از اولویت های مهندسان و بویژه هیات مدیره باشد.

وی متذکر شد: شورای مرکزی و وزارتخانه به رعایت اخلاق حرفه ای توجه خاص و ویژه ای خواهند داشت.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر احیای بازارهای حرفه ای برای ارائه خدمات مهندسی، گفت: داد و ستد خدمات مهندسی در یک بازار حرفه ای و در چارچوب قوانین و با رعایت حقوق و اصل انتخاب که باعث اعتلای حرفه و جایگاه مهندسان می شود باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

شیبانی همچنین اظهارکرد: نقش هیات مدیره در جلوگیری از اعمالی که موجب نزول شان مهندسی و بروز پدیده های مذموم و عدم تعامل حرفه ای نظیر آنچه در شبکه های مجازی می گذرد و تیری بر قلب حرفه و مهندسی ساختمان وارد می کند، اساسی است.

وی، رقابت سالم در عرصه مهندسی ساختمان را موجب ارتقای ساخت و تکمیل هرم مهندسی و حرفه بیان کرد و گفت: هرم مهندسی از مسایل مهم ماست و برای اصلاح سونامی فارغ التحصیلان مهندسی و گریز کاردان ها از جایگاه خود و پیوستن آنان به دوره های کارشناسی ناپیوسته و جلوگیری از کاهش پیمانکاران با صلاحیت به تلاش قاطعانه همه ما نیاز است.

شیبانی از هیات مدیره نظام مهندسی گلستان خواست که با ایجاد یک حرکت اجتماعی و برگشت به قانون؛ شرافت و جایگاه مهندسی را روز به روز افزایش دهند و منافع ملی و قانون را مقدم بر همه چیز بدانند.

پرهیز از اختلافات بی مورد و ید واحده شدن و تلاش برای اهداف والای ملی و کشور، رفتار متعهدانه، رعایت اخلاق حرفه ای از تاکیدات دیگر دکتر شیبانی به هیات مدیره جدید و اعضای نظام مهندسی گلستان بود.

وی متذکر شد: مقام عالی وزارت راه و شهرسازی نیز با دقت به این موضوع ورود کرده و با جاری ساختن این مساله در انتخابات، آن را از اساسی ترین اموری دانسته که جایگاه مهندسی را ارتقا می دهد.

شيباني در پايان با بیان اینکه مهندسان ایرانی در دانش و مهارت های حرفه ای در سطح بهترین های جهان هستند، گفت: اگر اتحاد و مدیریت جمعی را در ساخت و سازها پیاده سازیم می توان قله های بالای مهندسی را فتح کرد.

در این مراسم با اعطاي اعتبارنامه هیات مدیره دور هفتم نظام مهندسی ساختمان استان گلستان توسط مسوولين حاضر در مراسم كه از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده بود، فعالیت رسمی اين اعضا آغاز شد.

هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی گلستان با شرکت 41 درصد از اعضای این سازمان برگزار شد و 11 نفر از بین 59 نامزد احراز صلاحیت شده به عنوان اعضای اصلی و از هر رشته ششگانه یک نفر به عنوان عضو علی البدل هیات مدیره دوره هفتم شدند.

تقدير از برگزار کنندگان و اعضای دستگاه نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی گلستان نيز از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.

نظر شما