شناسهٔ خبر: 145956 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی اعلام کرد؛

اصلاح و بهبود فرآیندهای حمل‌ونقل بارهای معدنی در دستور کار وزارت راه وشهرسازی

افندی معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی از انجام هماهنگی‌های لازم میان وزارت راه وشهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‏‌های ذیربط جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای حمل‌ونقل بارهای معدنی خبر داد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به روند جابه‌جایی بارهای معدنی در کشور گفت: یکی از انواع بارهای عمده کشور که توسط سیستم حمل ونقل ریلی و جاده‌‏ای جابه‌جا می‌‏شود بارهای معدنی است که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن به صورت بارنامه‌ای و غیر بارنامه‌ای  است.

افندی‌زاده گفت: در این خصوص حدود ۸۰ میلیون تن بارهای معدنی به صورت بارنامه‌ای جابه‌جا می‌شود که از این مقدار،  ۲۹ درصد توسط ریل و ۷۱ درصد از طریق جاده حمل می‏‌شود. با این‌حال آمار بار تولید شده در معادن کشور با آمار مجموع بار حمل شده توسط حمل‌ونقل ریلی و جاده‌‏ای اختلاف قابل ملاحظه‌ای دارد که این امر نشان دهنده عدم تطابق تناژ بار بارنامه با بار واقعی است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در حمل‌ونقل بار به ‏ویژه بارهای معدنی، اضافه تناژ است که می‌تواند مشکلات ایمنی و خسارت‌‏های جانی و مالی بالایی به همراه داشته باشد. همچنین فقدان پوشش مناسب شبکه ریلی و محدودیت‏‌های دیگر نظیر کمبود ناوگان برای جابه‌جایی بارهای معدنی مسأله دیگری است که در حمل ونقل ریلی بارهای معدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص اضافه کرد: سلسله جلساتی در ستاد این وزارتخانه و به میزبانی معاونت حمل‌ونقل به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارهایی برای بهبود فرآیندهای حمل ونقل بارهای معدنی برگزار شد و نمایندگان دستگاه‏‌های ذیربط اعم از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌‏آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز سایر وزارتخانه‌ها نظیر وزارت صمت و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای بحث و تبادل نظر و انجام هماهنگی‏‌های مربوطه، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده اند.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکل کمبود لکوموتیو و ایجاد خطوط ریلی جدید

وی اظهار کرد: از مصوبات جلسات مذکور می‌توان به مواردی نظیر «پیگیری حقوقی موضوع فرار بارنامه‏‌ای و اضافه تناژ از دستگاه قضا»، «هماهنگی و برقراری ارتباطات مؤثر و تبادل اطلاعات میان وزارت صمت و سازمان راهداری»، «الزام حمل بارهای معدنی جاده‌‏ای صرفاً توسط وسایل نقلیه و رانندگان دارای کارت‏ هوشمند» و «تشکیل کارگروهی جهت رفع مشکل کمبود لکوموتیو و ایجاد خطوط ریلی جدید» اشاره کرد.

پیشنهاد پرداخت حق‌الزحمه پیمانکاران حمل مواد معدنی بر مبنای میزان تناژ مندرج در بارنامه

افندی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده‏‌ای از خرابی و هزینه‏‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ای کشور مربوط به حمل بارهای معدنی است، اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ ای به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به راه‌های کشور و تأمین اعتبار لازم جهت تعمیر و نگهداری مستمر مناسب جاده‌ها، پیشنهاد پرداخت حق‌الزحمه پیمانکاران حمل مواد معدنی مورد نیاز صنایع و مراکز مهم و بزرگ تولیدی بر مبنای میزان تناژ مندرج در بارنامه را ارائه کرده که قرار است این پیشنهاد به منظور اجرا در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی به شورای‌عالی فنی زیربنایی امور حمل ونقل و جهت الزام سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون حمل‌ونقل، مسکن و عمران شهری و روستایی مطرح شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در پایان با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه ابراز امیدواری کرد گام‌های برداشته شده و اقدامات در دست اجرا به بهبود فرآیند حمل بارهای معدنی در عین حفظ زیرساخت‌های ارتباطی کشور به عنوان سرمایه ملی و یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور منجر شود.