شناسهٔ خبر: 146145 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

۲۱ درصد تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شد

مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، گفت: بانک ها در سال اول باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم ۴۵۸ میلیارد تومان پرداخت می کردند که تا به امروز تنها ۱۷۱ همت پرداخت شده که معادل ۲۱ درصد از تعهدات است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برخی از اقدامات آن سازمان در تامین زمین برای تولید مسکن پرداخت و گفت: در دولت‌های گذشته  برنامه خاصی برای مسکن وجود نداشت. تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شد و زمین فراوانی نیز برای این پروژه نداشتیم و هرچه گرفتیم از اراضی  در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد:  ۸۱ هزار هکتار را بررسی کردیم و از این تعداد ۲۳ هزار هکتار در کارگروه‌ها و کمیسیون ها به دلایل فنی  مخالفت شده است. نزدیک به ۲۴ هزار هکتار در مراحل رسیدگی است و تا به امروز ۳۴هزار و  ۶۹۵ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن قطعی و نهایی شده است.

تصویب ۱۶ هزار هکتار زمین برای احداث شهرک های مسکونی

به گفته مالکی، ۱۶هزار هکتار شهرک مصوب شده است و  در برنامه است که ۵۰ شهرک در سراسر کشور ایجاد شود.

اراضی یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط سازمان ملی تامین شد

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا به امروز  زمین برای  یک میلیون و ۵۵۵هزار واحد نهضت ملی مسکن  را تامین کرده ایم و مابقی را هم تامین می‌کنیم. در یک سال  گذشته  ۲۰ هزار هکتار الحاق اراضی داشته ایم  که یک  عدد بسیار بزرگ است و انقلابی در تامین زمین داشته ایم. در برخی از مناطق به دلایل خاص تامین زمین بسیار دشوار است که یکی از آنها ایلام است.

وی در خصوص عملکرد سایر دستگاه‌ها برای تامین زمین، اعلام کرد: ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن الزام می کند که باید  دستگاه ها اراضی مازاد خود را  بدهند که در قالب این طرح  ۵هزار و۶۰۰ هکتار از اراضی  مازاد دستگاه‌ها ارائه شده است.  ۲هزار و۵۰۰ هکتار از این میزان با شناسایی که داشتیم از طرح خارج شدند  و ۲۶۰۰ هکتار مانده است که بخش زیادی از آنها از اراضی دانشگاه ها است و در قالب تفاهم نامه ای که  با وزارت‌  علوم داشتیم  مقرر شد اراضی مازاد  برای ساخت مسکن کارکنان دانشگاه و اعضای هیئت علمی تحویل داده شود.

بانک ها ۱۷۱ همت برای تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کردند

وی در خصوص همکاری بانک ها برای ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز گفت: بانک ها در سال اول باید  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم  ۴۵۸ میلیارد تومان پرداخت می کردند که تا به امروز تنها   ۱۷۱ همت پرداخت شده که معادل  ۲۱ درصد  از تعهدات است. میزان همکاری  بانک های دولتی و بانک های خصوصی  به جز بانک مسکن کم رنگ بوده  که البته  بانک های دولتی قول دادند که عقب ماندگی را جبران کنند.