شناسهٔ خبر: 146211 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری استان اردبیل خبرداد:

شناسایی ۱۴ نقطه حادثه‌خیز جدید در راه‌های استان اردبیل

عملیات روکش آسفالت گرم محور اصلی خور به پلیس راه و پلیس راه به جندق معاون راهداری استان اردبیل از شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز جدید در راه‌های استان اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل،آیدین هاشمی معاون راهداری استان اردبیل در گفت وگو با برنامه صدای راهبران با بیان اینکه از این تعداد ۲ نقطه حادثه‌خیز رفع شده و رفع و اصلاح پنج نقطه دیگر نیز در دست مطالعه و بررسی است گفت:اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم ‌ارتفاع استان‌ های آذربایجان‌ شرقی و زنجان منتهی می‌شود به طوری که هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است افزود: از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر نیز خاکی است.

معاون راهداری استان اردبیل در ۲ سال اخیر به افزایش  چشمگیرپروژههای مرمت بهسازی و روکش آسفالت راههای استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد:. سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان به بهره برداری رسید.

هاشمی گفت: در ۶ ماهه اول سالجاری در مجموع ۲۱۵ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل بهسازی، مرمت و روکش آسفالت شد که از این مقدار ۹۰ کیلومتر راه اصلی، ۷۲/۵ کیلومتر راه فرعی و ۷۳/۵  کیلومتر نیز راه روستایی بوده است.

وی افزود:علاوه بر این در این مدت بیش از ۶۰ هزار تن آسفالت برای لکه‌گیری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل به‌کار رفته و ده‌ها کیلومتر راه روستایی جدید هم توسط معاونت فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نقاط مختلف استان اردبیل احداث شده است.

معاون راهداری استان اردبیل در مجموع از هزینه کرد ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای مرمت، بهسازی و آسفالت کردن محورهای مواصلاتی در استان اردبیل خبرداد و تصریح کرد:.برنامه ما این است با تخصیص اعتبارات لازم تا قبل از فرارسیدن فصل سرما و یخبندان و پایان فصل کاری در استان پروژه‌های راهداری در دست اجرا را به سرانجام برسانیم.

هاشمی اظهار کرد:بر اساس ارزیابی های صورت گرفته پارسال عملکرد راهداری استان بیش از عملکرد ۳/۵ گذشته بود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال بیش از سال گذشته اقدامات برای حفاظت و نگهداری و مراقبت از راه های ارتباطی استان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال وقوع سیل خسارت زیادی به زیرساخت‌های استان به ویژه ابنیه فنی و راه های ارتباطی وارد کرده خاطرنشان شد: به طوری که ۳۵ دستگاه پل و ابنیه فنی در محورهای مواصلاتی استان آسیب دید که دو دهنه پل در مسیرهای اردبیل –سرچم و گرمی- بیله سوار مهمترین ابنیه آسیب دیده و تخریب شده بودند.

معاون راهداری استان اردبیل حضور نیروهای راهداری را از همان لحظه فروکش کردن سیل  وآغاز اقدامات آنها برای برقراری ارتباط جاده ای هم استانی‌ها را یادآور شدو ادامه داد:. عملیات بازسازی پل بنیادآباد در مسیر اردبیل-سرچم که در سیل ۳۱ اردیبهشت تخریب شده بود، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردو علاوه بر این سیل خردادماه پل انجیرلو در مسیر گرمی - بیله‌سوار را هم تخریب کرد که برای برقراری ارتباط در این مسیر هم مسیر انحرافی با نصب یک سازه فلزی ۳۶ متری اجرا و تردد در این مسیر برقرار شد.

هاشمی برای بازسازی پل انجیرلو به انتخاب پیمانکار توانمند و مناسب و تجهیز کارگاه اشاره کرد و اظهار کرد: در آینده نزدیک عملیات اجرایی و بازسازی این پل آغاز خواهد شدو در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی مرمت و بازسازی ۳۵ دستگاه پل و ابنیه فنی خسارت دیده بیش از ۵۰ درصد است که تلاش می‌کنیم بازسازی پل‌های آسیب‌دیده قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسد.

هاشمی با توجه به  اینکه بودجه اختصاص یافته به حوزه راهداری یک دهم اعتبار مورد نیاز است اما با وجود تمام مشکلات حفاظت، نگهداری، مرمت و بهسازی راه‌های ارتباطی استان را از اولویت‌های اداره کل راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه انجام یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط کشی در راه های اصلی، فرعی و روستایی، ایجاد ۶ روشنایی نقطه ای در تقاطع راه‌ها و مجهز شدن بیش از ۱۳ کیلومتر از راه های ارتباطی استان به سیستم روشنایی را از جمله اقدامات راهداری برای افزایش و ارتقای ایمنی راه های ارتباطی استان است.

وی با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن راههای استان، درباره اقدامات انجام شده برای رفع نقاط حادثه خیز گفت:سال ۱۳۹۴در مجموع ۲۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان اردبیل شناسایی شده بود که از این تعداد تاکنون ۲۱ نقطه حادثه‌خیز حذف و اصلاح شده است و عملیات اصلاح و رفع چهار نقطه حادثه‌خیز دیگر نیز در حال اجرا است.

معاون راهداری استان اردبیل علاوه بر این اخیرا  تغییر دستورالعمل احصا و شناسایی نقاط حادثه خیز را یادآور شدو گفت: این نقاط بر اساس وقوع تصادفات و کروکی پلیس راه به صورت نرم افزار در قالب پنجره لرزان شناسایی و مشخص می شودو بر همین اساس ۱۴ نقطه حادثه‌خیز جدید در نقاط مختلف استان اردبیل شناسایی شده که از این تعداد ۲ نقطه حادثه خیز در روستای اسدکندی در شهرستان اصلاندوز، و روستای شرفه در شهرستان گرمی اصلاح شده و پنج مورد نیز برای رفع و اصلاح در دست مطالعه و بررسی است.

هاشمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت تردد کامیون‌های حامل بار شن و ماسه با تناژ اضافی در محور ارتباطی خلخال - اسالم بخش وسیعی از سطح آسفالت این محور ارتباطی از بین رفته بودافزود:برای رفع این مشکل بهسازی جاده خلخال به اسالم به طول ۱۲.۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستان خلخال با استفاده از روش زیرسازی با تثبیت سیمان جهت افزایش عمر سازه در شرایط جوی نامساعد و مقاومت در برابر بارندگی‌های برف و باران و یخبندان آغاز شده است.

وی گفت:تاکنون در ۲/۵ کیلومتر از این مسیر طرح تثبیت با سیمان اجرا شده و امیدواریم در اندک زمان ممکن اجرای این طرح به پایان برسدو انتظار داریم استان گیلان نیز در حوزه استحفاظی خود نسبت به تعریض و تثبیت با سیمان این راه اقدام کند تا ایمنی این بخش از این مسیر ارتباطی استان نیز افزایش یابد.

معاون راهداری استان اردبیل با توجه به برف گیر و کولاکی بودن راههای استان اردبیل  انجام راهداری زمستانی را بخش مهمی از وظیفه راهداری استان اردبیل دانست و تصریح کرد: در این زمینه تاکنون اقداماتی چون تعمیر و اورهال کردن ماشین آلات راهداری، خرید و حمل ۱۵ هزار تن مخلوط نمک و ماسه و دپوی آن در راهدارخانه‌های صائین و کجل و تامین زنجیر چرخ‌های مورد نیاز ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری انجام شده و در عین حال فرسودگی ماشین آلات راهداری از دغدغه‌های اصلی راهداری در مسیر خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.

هاشمی متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری این استان را بیش از ۲۶ سال عنوان کرد و خاطرنشان شد:برای رفع این مشکل مجوز خرید ۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز راهداری استان اخذ و آگهی مناقصه خرید آن نیز منتشر شده و امیدواریم با انتخاب پیمانکار امسال این ماشین آلات خریداری و در اختیار راهداران برای خدمت رسانی بهتر به مردم قرار گیرد.