شناسهٔ خبر: 146428 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛

پیشگامی هرمزگان در واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت

مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح جوانی جمعیت هرمزگان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن، گفت: استان هرمزگان با وجود شرایط سخت آماده‌سازی و الحاق زمین با اقداماتی که مدیران این استان، استان اول کشور در زمینه واگذاری زمین «طرح جوانی جمعیت» به متقاضیان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هرمزگان، سید جواد سادات فیرزنی رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در آیین واگذاری سند یکهزار و ۲۹۳ قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در استان هرمزگان گفت: رویکرد جدیدی در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده که واگذاری زمین در روستاهایی دارای شرایط واگذاری به صورت اجاره ۹۹ ساله است، این کار در استان هرمزگان نیز آغاز شده است و جزئیات آن را در آینده خواهیم شنید.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن بیان کرد: این اقدام، اثر خود را بر قیمت مسکن که مهم‌ترین کالای اساسی امروز مردم هرمزگان است، خواهد گذاشت.

سادات فیرزنی اظهار کرد: نیاز است به این حوزه‌ها ورود کنیم و از سایر همکاران خود در بخش‌های دیگر به‌خصوص حوزه‌های سیاستگذاری دعوت می‌کنیم به صورت میدانی مشکلات مردم را بررسی کنند.

وی ادامه داد: لازم است سایر حوزه های کشور که تصمیمات آن‌ها بر بازار مسکن، این کالای حیاتی و اساسی کشور تاثیر دارد، وارد عمل شده و از مردم بپرسند پاکت سیمان را با قیمت تعیین شده در بورس کالا تهیه می‌کنند یا چند برابر آن باید هزینه کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن بیان کرد: در این دولت، رئیس جمهور مرد میدان عمل بوده و از همه مدیران و مسوولان نیز خواسته تا مسائل را به صورت میدانی برطرف کنند، بنابراین سبک‌ مدیریتی که مسوول در تهران بنشیند و تصمیم بگیرد، پاسخگو نیست.

سادات فیرزنی یادآورشد: این روش که از تهران مدیریت کنیم و پیگیری میدانی نداشته باشیم و تصمیمات موثر بر زندگی میلیون‌ها افراد بگیریم، اشتباه است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن همچنین گفت: قیمت سیمان و فولاد از بهار سال ۱۳۹۱ تا بهار ۱۴۰۲، براساس گزارش مرکز آمار ایران بیش از ۲ هزار درصد افزایش داشته است، این افزایش قیمت با چه مدلی رخ داده است؟ چرا باید قیمت کالایی که در داخل کشور و با انواع یارانه‌ها همچون برق و گاز یارانه‌ای و نیروی انسانی ارزان تولید می‌شود، اینگونه باشد؟

وی ادامه داد: عرضه فولاد در کشور در چندماه اخیر روند افزایشی داشته و بیش از نیاز بازار نیز عرضه شده است، از طرفی نیز قیمت جهانی فولاد رو به کاهش بوده اما قیمت این کالا در داخل کشور نه تنها ثبات نداشته بلکه در برخی بازه‌های زمانی شاهد افزایش آن بوده‌ایم.

سادات فیرزنی در خصوص واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در هرمزگان گفت: رویکرد ما در رابطه با زمین این است، در جاهایی که امکان واگذاری زمین برای ساخت واحد مسکونی به صورت یک طبقه و با طبقات پایین‌تر وجود دارد، این کار انجام شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن خاطرنشان کرد: برای نمونه اغلب زمین‌ها در جزیره قشم به صورت ویلایی یک طبقه واگذار شده است و در خصوص شهر بندرعباس باتوجه به اینکه باید طبق آیین نامه‌ها عمل کرد و ارزش زمینی که واگذار می‌شود هم مدنظر باشد و عدالت داشته باشیم چراکه نگاه مولدسازی به این زمین‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین رویکرد این است که این زمین‌ها با نگاه مولدسازی برای اتمام طرح‌هایی نظیر مسکن مهر و غیره مولد شود.

سادات فیرزنی گفت: اما آنجا که بتوان واحدهای یک طبقه در اختیار مردم قرار داد، این کار را انجام می‌دهیم، برای نمونه در بیشتر مناطق استان یزد زمین‌ها برای مسکن یک طبقه و برخی جاها که این امکان وجود نداشته ۲ تا سه طبقه اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه در هرمزگان نیز رویکرد احداث مسکن‌ یک طبقه متناسب و سازگار با فرهنگ مردم است، گفت: در مناطقی که با محدودیت زمین وجود داشته و یا اینکه ارزش زمین چشم‌گیر است به سمت ساخت مسکن با طبقات بیشتر حرکت کرده‌ایم.