به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور که به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، تصمیمات و برنامههای عملیاتی برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای تا پایان دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وزارت راه و شهرسازی اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری کاهش تلفات جادهای را تهیه کند
مخبر در این جلسه که با حضور وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مسئولان دستگاههای مربوطه دولتی، امدادی و راهور فراجا برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت در زمینه رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز در کشور، بر ضرورت اتخاذ تدابیر بیشتر برای رسیدن به نقطه مطلوب در کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای تاکید کرد و گفت: باید وزارت راه و شهرسازی اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری برای کاهش تلفات جاده ای را در قالب یک برنامه و دسته بندی مدون شامل وظایف دستگاهها، اعتبارات و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه تهیه کند.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اجرای هر چه سریعتر اقدامات نرمافزاری کاهش تصادفات و مصدومین جادهای ازجمله آموزش و فرهنگ سازی رانندگان و اجرای سختگیرانه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به ویژه در حملونقل عمومی و ترانزیتی کشور، افزود: توسعه دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات و نظارتی و همچنین ارتقای واقعی استانداردهای عمومی خودرو و تسریع در توسعه سامانه سپهتن برای حمل و نقل عمومی کشور از جمله اقدامات سخت افزاری است که نقش قابل ملاحظهای در کاهش تصادفات و مصدومین جادهای کشور دارد.
وی دستور داد تا با برگزاری جلسات منظم و مدون شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور، برنامهها و اقدامات این نشست هر چه سریعتر اجرایی شود و همچنین گزارش عملکرد تمامی دستگاههای مسئول در حوزه حمل و نقل و ایمنی تا دو هفته آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را مکلف کرد، تعداد مورد نیاز بالگرد و آمبولانس اورژانس برای نوسازی ناوگان امدادی کشور در مسیرهای درون و برون شهری را به دولت ارائه کند تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی نیازهای کشور در این بخش تامین شود.
مخبر تاکید کرد: نقاط حادثه خیز شناسایی شده در کشور باید به صورت استانی مشخص و به استانداران ابلاغ شود و از محل منابع مالی دیده شده، استانداران متعهد شوند برنامه مدون رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز را ارائه و اجرایی کنند.
در این جلسه وزارت راه و شهرسازی آخرین گزارش آماری وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی از جمله آمار تصادفات رانندگی از سال ۹۰ تا ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲، آمار فوت شدگان تصادفات سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، شناسایی ۸۰۰۰ کیلومتر نقاط پرحادثه و ۸۸۷ نقطه پرحادثه در سال گذشته و آمار فوت شدگان مسیرهای درون شهری، برون شهری و روستایی در پنج ماه سال اول جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را ارائه کرد.
همچنین وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به نقاط پرحادثه شناسایی شده گزارشی از اصلاح نقاط پرتصادف شبکه جاده ای کشور در یک سال گذشته ارائه کرد که طبق این گزارش با همکاری پلیس راهور فراجا ۴۰۰ نقطه حادثه خیز در دستور کار سال جاری قرار گرفته و در حال اجرایی شدن است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دیگر تصمیمات این جلسه میتوان به تخصیص اعتبارات برای تامین دوربینهای ثبت تخلفات تاکتیکی برای پلیس راهور کشور، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری پاک و ایمن درون و برون شهری، واردات و تامین خودروها و موتورسیکلتهای مورد نیاز پلیس و دستگاههای امدادی، تسریع در توسعه دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات و نظارتی، نصب سپر ایمن جلو و عقب برای کامیونها، برنامه ویژه برای ارتقای کیفی استانداردهای خودروهای تولید داخل و تسریع در توسعه سامانه سپهتن نوین ایرانی اشاره کرد.