شناسهٔ خبر: 146559 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

تخلیه‌ و بارگیری ۱۱۲ میلیون تن کالا در بنادر ایران/توافق ایران و روسیه بر تعامل ارزی و ارائه تسهیلات به صاحبان کالا

بندر تخلیه‌ و بارگیری ۱۱۲ میلیون تن کالا در بنادر ایران، توافق ایران و روسیه بر تعامل ارزی و ارائه تسهیلات به صاحبان کالا، از مهمترین اخبار حمل و نقل دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۱۲ میلیون تن کالا در بنادر ایران

سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام رشد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور برای ۶ ماهه نخست امسال این میزان را طی مدت اعلام شده در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۱۱۱ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۳۱۳ تن، عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، میزان تخلیه کالاهای نفتی تا پایان شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۱۳ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۴۲۱ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۲۳ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۵۶۵ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۷ میلیون و ۳۹۰۹۸۶ هزار و ۶۵۴ تن بوده است.

میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان نیمه نخست سال جاری، معادل ۳۹ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۳۴ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۳۴ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۹۳ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۷۴ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۳۲۷ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۹ درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی طی مدت مذکور نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

توافق ایران و روسیه بر تعامل ارزی و ارائه تسهیلات به صاحبان کالا

یک گروه به نمایندگی از بانک V.T.B روسیه پس از بازدید از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های بندر امیرآباد، درخصوص توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوسویه ایران و روسیه در کریدور شمال - جنوب ، با مدیرکل بندرامیرآباد دیدار وگفتگو کردند.

عامل ارزی دو جانبه جهت رونق صادرات و ترانزیت محصولات و ایجاد فرآیندهای پولی تأثیرگذار ، انتقال و رفع تعهدات ارزی که منجر به جلوگیری از وارد شدن خسارت به صاحبان کالا می شود، از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود. همچنین نمایندگان بانک V.T.B روسیه، استفاده از اسکله رو _ رو ریلی بندر امیرآباد که این کشور تمایل ویژه‌ای را در دو سال اخیر جهت تجارت در دریای خزر پیدا کرده است را موجب تقویت تبادل کالا در کریدور شمال _ جنوب عنوان کردند.

هیأت بانکی طرف روسی در پایان، خواستار استقرار شعبه بانک متبوع خود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران شد.

سیستم بویه‌های مجازی در آبراه بین‌المللی اروند رود نصب و راه‌اندازی شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر از نصب سیستم بویه‌های مجازی در آبراه بین‌المللی اروند رود با هدف افزایش ایمنی تردد شناورها در آن آبراه، خبر داد.

حمل ریلی اولین محموله سیمان به بندر امیراباد برای صادرات به کشورهای حوزه CIS

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد از ورود اولین محموله صادراتی سیمان از طریق حمل ریلی به بندر امیراباد با هدف صادرات به کشورهای حوزه CIS خبر داد.