شناسهٔ خبر: 146618 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد؛

تامین ۵۱ هزار هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن

مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: دولت سیزدهم برای اجرای نهضت ملی مسکن و ایجاد شهرک‌های جدید ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه شب در آیین اهدا ۲۱۲ قطعه زمین به واجدین شرایط قانون جوانی جمعیت استان گلستان در قالب پویش پیامبر رحمت (ص)، گفت: طرح نهضت ملی مسکن در واقع نشان از اراده دولت سیزدهم و هم‌افزایی مجلس انقلابی و دولت مردمی برای رفع مسئله مسکن دارد.

وی بیان کرد: حداقل در ۱۰ سال گذشته موضوع تامین زمین مسکونی، پیگیری و دنبال نشده بود و به همین خاطر زمین‌های مناسب مهیا نشده بود.

مالکی تصریح کرد: در ۲ هفته گذشته به ۲۰ هزار خانواده در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت زمین اهدا شد و ۴۰۰ هزار قطعه هم در قالب نهضت ملی مسکن اهدا کردیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: این مقدار زمین اهدا شده در حالی است که در کل دهه ۹۰، تنها تعداد ۱۳۳ هزار خانواده زمین دریافت کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، از طرق مختلف همچون توافق با مردم، اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، الحاق زمین‌ها و اراضی حریم شهرها و هماهنگی با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی که زمین‌های آنها یا جنگلی و یا کشاورزی از نوع درجه یک یا ۲ است و ممنوعیت تغییر کاربری به مسکونی را دارند، نسبت به تامین زمین اقدام شد.

وی ادامه داد: در این استان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی شهری در اراضی دولتی در مراحل مختلف اجرایی قرار گرفته است.

مالکی خاطرنشان کرد: دولت‌ سیزدهم براساس وعده‌ای که در ابتدای آغاز به کار در خصوص حل مشکل مسکن مردم داده و بخش اعظمی از آن‌ برعهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده، تا حل مشکلات آنها لحظه‌ای آرام نخواهیم نشست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی خود را مکلف می‌دانیم تا رفع چالش‌های حوزه مسکن در همه بخش‌های مربوطه و مرتفع شدن آنها، به صورت جهادی به کار برای تحقق تعهدات ادامه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: خود را در برابر مردمی که شجاعانه پا به عرصه جوانی جمعیت کشور نهاده‌اند، مسئول می‌دانیم تا در بخشی از برطرف کردن نیازهای آنان، کمک‌ حال و فراهم کننده شرایط رفاهی بهتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع فعالیت تامین زمین به سرعت در حال انجام و پیشرفت است، یادآور شد: از اساسی‌ترین موضوعات حوزه مسکن، علاوه بر تامین زمین، تامین تسهیلات بانکی بود؛ میزان تسهیلات مربوطه امروز از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

مالکی افزود: نرخ سود بانکی در قانون و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ۲۳ درصد است که برای این تسهیلات نرخ سود به ۱۸ درصد کاهش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امسال تمرکز تمام ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان ملی زمین و مسکن، در راستای آماده‌سازی زمین، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات زمین‌های خارج از محدوده حریم شهرها بوده و تلاش برای الحاق این زمین‌ها به شهر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نهضت کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی احداثی با همکاری بین بخشی وزارت راه و شهرسازی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای عالی مسکن به منظور کاهش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان از دیگر اقدامات اساسی دولت برای تحقق قانون جهش تولید مسکن است.

مالکی گفت: قرار دادن ابزارهای تشویقی برای بازسازی و نوسازی منازل واقع شده در بافت‌های فرسوده و نظارت شبانه‌روزی و کنترل بر مشاوران املاک برای بازار اجاره بها و خرید و فروش مسکن که چندین سال رها شده بود، بخش دیگری از اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای تحقق قانون جهش تولید مسکن است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تاکید کرد: مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر تعیین تکلیف اراضی که با کاربری مسکونی در محدوده شهرها قرار دارند و مشخص کردن مدت زمان تعیین تکلیف این اراضی به مالکان آنها، که در صورت وارد نشدن به چرخه مسکن، تغییر کاربری خواهند شد هم در همین راستا است.