شناسهٔ خبر: 146632 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد؛

تصویب بندهای ۱۹گانه تشویقی بازآفرینی ۷شهر استان

نقشه بندهای ۱۹گانه تشویقی بازآفرینی ۷شهر استان همدان به‌تصویب کمیسون ماده۵ استان رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان) مجید صالحی امیر مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: در راستای اجرای ماده۱۲ قانون جهش تولید مسکن و پیرو بند (پ) مصوبه مورخ ۲۶/۷/۱۴۰۰ شورای‌عالی، ضوابط ۱۹گانه تشویقی کالبدی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد استان همدان بومی‌سازی شده و به مصوبه کمیسیون ماده۵ رسید.

صالحی‌امیر با تأکید بر اینکه بندهای ۱۹گانه تشویقی بازآفرینی در شهرهای همدان پس از برگزاری ۳۹جلسه در طول ۲ماه بومی‌سازی شده‌اند، ادامه داد: همدان نخستین استانی است که این قانون را بومی‌سازی کرده و برای ۷شهر استان به تصویب کمیسیون ماده۵ رسانده است.

وی با بیان اینکه ضوابط ۱۹گانه تشویقی به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تصویب شده است، گفت: این ضوابط در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تأمین خدمات موردنیاز این محلات، سیاست‌ها متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در شهرهای استان همدان است.

وی گفت: هدف از تصویب بندهای ۱۹گانه تشویقی، افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه مصوبه‌های ابلاغی از سوی شورای‌عالی دارای ویژگی‌های انعطاف‌پذیری نسبت به شرایط ویژه هر شهر و رویکرد نوسازی محله‌ای است، اظهارکرد: پس از تصویب توسط شورای‌عالی هر استانی به فراخور شهرها و محلات باید آن را بومی‌سازی کند که فعلاً برای ۷شهر استان با رویکرد درهم‌تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت، این اتفاق افتاده است.

وی افزود: این بسته تشویقی برای شهرهای همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، فامنین و رزن بومی‌سازی شده و بهار و کبودراهنگ نیز به‌دلیل نداشتن بافت فرسوده تقاضا نداده‌اند.

وی با بیان اینکه برای بومی‌سازی و تصویب این بندها استاندار همدان کمک قابل توجهی کرده است، بیان کرد: جزئیات ۱۹بندی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در ۴گروه انواع مشوق‌های پیش‌بینی شده در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع است.