به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمود ملازینل سرپرست معاونت ساخت وتوسعه آزادراهها از اجرای روسازی بتنی در بخشی از آزادراه شیراز-اصفهان خبر داد و گفت: یکی از مهمترین ویژگی های این روش روسازی افزایش ۲ برابری عمر رویه ها نسبت به روسازی آسفالتی است که موجب کاهش هزینههای نگهداری و در نتیجه حفظ راه های کشور به عنوان سرمایههای ملی است.
سرپرست معاونت ساخت وتوسعه آزادراهها ادامه داد: از دیگر ویژگیهای روسازی بتنی می توان به عدم تغییر شکل دائمی نظیر شیار افتادگی، جمع و فتیله نشدن رویه زمان ترمز گرفتن خودروها و عبور از سرازیری ها و سربالایی ها، نرم و روان نشدن رویه در هوای بسیار گرم، مقاومت خزش بسیار بالا و قابلیت رویت مناسب تر در هنگام شب اشاره کرد.
ملازینل اجرای روسازی بتنی در آزادراه شیراز-اصفهان را اولین تجربه در پروژه های آزادراهی اعلام کرد و گفت: به منظور بررسی ویژگی های مختلف این نوع روسازی در پروژههای آزادراهی، ۵۰ کیلومتر از مسیر روسازی بتنی انجام شد و بعد از آن نیز در بخش هایی از آزادراه تهران-شمال این تجربه مورد استفاده قرار گرفت.
سرپرست معاونت ساخت وتوسعه آزادراه ها اجرای روسازی بتنی در مسیرهای آزادراهی را با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر مناسب تر دانست و افزود: بیشترین حجم روسازی بتنی در مسیرهای آزادراهی در این آزادراه صورت گرفته است که به صورت روسازی بتنی درزدار غیرمسلح با ضخامت ۲۹ سانتیمتر به همراه اساس تثبیت به ضخامت ۲۰ سانتی متر اجرا شده است.