شناسهٔ خبر: 146877 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

وضعیت زرد دریای خزر و خلیج فارس برای ترددهای دریایی/اختلال در فعالیت‌ سکوهای نفتی

طوفان دریایی موج رعدو برق دریا سازمان هواشناسی برای وضعیت جوی و افزایش ارتفاع امواج در خلیج فارس طی دو روز آتی هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، سامانه افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج پیش از ظهر دوشنبه تا بعدازظهر سه‌شنبه موجب افزایش سرعت بیشینه وزش باد شمال غربی تا ۲۶ نات و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا ۱/۵ متر می‌شود.

این شرایط جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس را در بر می‌گیرد.

وزش باد و ارتفاع امواج خطر غرق شدن شناگران و غواصان و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی را به دنبال دارد.

اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری، احتمال آسیب به شناورهای نیمه سنگین و اختلال در فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی از دیگر مخاطرات این سامانه است.

ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، محدودیت فعالیت های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و نیمه سنگین و فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی در این شرایط جوی توصیه شده است.

سامانه دوم افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج اعلام شده که طی این مدتموجب  افزایش سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش ارتفاع امواج بیشینه در سواحل تا ۲/۵ متر و در فراسواحل در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان، در دریای خزر متر می‌شود.

این سامانه می‌تواند موجب غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی شود و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی و فعالیت‌های فراساحل و تردد کشتی‌ها را به دنبال داشته باشد.

ضرورت اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری

سازمان هواشناسی به ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا، فعالیت شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل توصیه کرده است.