شناسهٔ خبر: 147009 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو مطرح کرد؛

انتقال تجربه کشورهای حاشیه اقیانوس هند برای پیش‌بینی بهتر توفان‌های گرمسیری در ایران

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دبیر علمی نخستین کنفرانس توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند گفت: در این کنفرانس سعی شده تا موضوعات مرتبط با این توفان‌ها به ویژه پیش‌بینی و رابطه وقوع آن با عوامل مختلف جوی بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس هم افزایی و تبادل تجربیات در زمینه پایش و پیش بینی توفان‌های گرمسیری در منطقه شمال اقیانوس هند است. 

وی ادامه داد: تحت تاثیر قرار داشتن سواحل جنوبی ایران از توفان‌های گرمسیری و مخاطره بالای آن‌ها ضرورت توجه به این پدیده مخاطره‌آمیز در کشور را بیش از پیش می‌کند. 

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در ادامه گفت: امروز پنجاهمین سالگرد تاسیس پنل طوفان‌های گرمسیری منطقه اقیانوس هند است که از سال ۲۰۱۸ ایران نیز به عضویت آن درآمده است. 

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رهنما ادامه داد: سازمان جهانی هواشناسی و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه به صورت مشترک در سال ۱۹۷۲ پنلی را تشکیل داده‌اند تا تحقیقات مرتبط با توفان‌های گرمسیری و سامانه‌های هشدار توفان‌ها به ساکنین سواحل انجام دهند.