شناسهٔ خبر: 147095 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در شهریور ماه امسال صورت گرفت؛

کاهش ۵۶ درصدی تلفات جاده‌ای در سطح راه‌های استان قم

خبر سرپرست اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم عنوان کرد: طی شهریورماه امسال میزان حوادث منجربه فوت درسطح محورهای جاده ای استان قم، درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۶ درصدکاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه وشهرسازی از استان قم، محمد پورتیموری، سرپرست این اداره کل، از کاهش ۵۶ درصدی حوادث منجر به فوت، در سطح راههای استان، طی شهریور ماه سال جاری خبر داد. 

وی در تکمیل خبر فوق افزود: طی شهریور ماه امسال (درمقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱)، شاهد کاهش ۵۶ درصدی حوادث منجر به فوت و کاهش  ۳۷ درصدی تصادفات منجر به جرح، در طول راههای استان قم بوده ایم. 

پورتیموری یادآور شد: کاهش چشمگیر حوادث منجر به فوت و جرح در سطح راههای استان، از این نظر حائز اهمیت است که در شهریورماه و افزایش چشمگیر سفرها، شاهد این امر بوده ایم. 

وی توضیح داد: به دلیل ترافیک سفرهای ایام پایانی تابستان که غالبا شاهد پیک حوادث جاده‌ای در این ماه هستیم، کاهش این درصد حوادث منجر به فوت و جرح، حاصل مجموعه اقداماتی است که توسط خادمان عرصه جاده صورت گرفته و ارزشمند و قابل تقدیر است. 

سرپرست اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم دربخش دیگری از اظهارات خود به عوامل اصلی دروقوع حوادث جاده‌ای اشاره و تصریح کرد: با توجه به کارشناسی‌های دقیق به عمل آمده که حاصل ساعت‌ها بررسی میدانی و پایش سامانه‌های نظارت جاده‌ای است، غالب حوادث  به وقوع پیوسته به دلیل خطای انسانی بوده است. 

پورتیموری تاکید کرد: جهت برخورد ورفع هرپدیده که موجب بروز وقایعی گاها اسف بار می‌شود، باید صریح و بدون ملاحظه، موارد موضوعه بررسی و جمع‌بندی نهایی بدون دخالت عوامل تاثیر گذار غیر مرتبط صورت گیرد. 

وی اضافه کرد: بررسی بازه زمانی پیک تصادفات متعلق به ساعات بین طلوع وزوال آفتاب (سحرگاهان و مغرب) و عامل اصلی، خستگی و خواب آلودگی راننده وعدم توجه کامل به جلو است. 

پورتیموری اقدامات گسترده درصیانت و ارتقا ایمنی راه‌ها را در زمره فعالیتهای مستمر این اداره کل درحوزه راهداری جهت کاهش حوادث جاده‌ای برشمرد و افزود: همچنین به منظورفراهم نمودن امکان اسکان موقت رانندگان و مسافران جهت استراحت، دردیگر حوزه‌های مسئولیتی این اداره کل، ده‌ها مسجد، نماز خانه و مجتمع خدماتی درطول راه‌ها احداث شده اند. 

سرپرست اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم در توضیحی تکمیلی اضافه کرد: از جمله اقدامات ارزنده و تاثیرگذاری که طی سنوات اخیر درطول راههای برونشهری اجرایی شده اند، طرح راه بخشنده است که درقالب پروژه‌های امانی اجرا و در کاهش شدت خسارات ناشی از خطای انسانی و نقص فنی خودرو نقش مهمی دارد. 

پورتیموری اصلاح شیب شیروانی، احداث پارکینگهای اضطراری، اجرای خاکریزهای حائل اجسام صلب و رفوژ  و… را در زمره طرح‌های راه بخشنده که به طور امانی صورت می‌گیرد، دانست و خاطر نشان کرد: تعریض قوس‌ها و دهانه پلها، اجرا ورفع افتادگی شانه‌های راه، حریم زنی، حذف گاردریلها، شستشوی علائم و… ازدیگر اقداماتی است که به طور گسترده و در تمامی اوقات سال در طول راههای برونشهری عملیاتی می‌شوند.