شناسهٔ خبر: 147163 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی تاکید کرد؛

مقاوم‌سازی و هوشمندسازی بیمارستان‌ها در همراهی دولت، مجلس و سازمان برنامه

نبیان مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی بر ضرورت مقاوم‌سازی و هوشمندسازی ساخت بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: دسترسی به این قابلیت‌ها در همراهی مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه تحقق پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در هشتمین کنگره تخصصی و پنجمین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان‌ها و مدیریت منابع و تحهیزات، بر اهمیت مقاوم سازی بیمارستان‌ها و ضرورت هوشمندسازی آنها تاکید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه با تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در ایام کرونا، ۱۴ بیمارستان تکمیل و احداث شد، گفت: بازنگری در روند ساخت بناهای درمانی منطبق با الگوهای بین‌المللی و به روز ضرورتی انکارناپذیر است که در این خصوص امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده در مجموعه دولت و مجلس و همراهی سازمان برنامه و بودجه، این مهم محقق شود.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی تصریح کرد: مسئولیت و فعالیت در حوزه‌های مختلف ثابت کرد که در حوزه‌های درمان و ساخت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز آموزشی نیازمند آن هستیم تا با سرمایه‌گذاری اولیه بیشتر، بهره‌وری را بالا ببریم تا در هنگام استفاده و به ویژه در زمان بحران و حوادث طبیعی این مراکز بتوانند خدمات‌رسانی مناسبی ارایه دهند.

نبیان با اشاره به ضرورت مقاوم‌سازی بیمارستان‌های موجود، ساخت بیمارستان‌ها را به لحاظ خدماتی که در شرایط عادی و بحران ارایه می‌دهد، حایز اهمیت فراوان برشمرد و توضیح داد: آنالیز چرخه عمر بیمارستان شامل هزینه اولیه ساخت، هزینه بهره‌برداری، هزینه تعویض و هزینه دور ریختن است و همین چرخه، گواه این مطلب است که به منظور اقتصادی شدن انجام این دست از پروژه‌ها، ضرورت هزینه کرد اولیه بیشتر برای افزایش بهره‌وری و طول عمر و کاهش هزینه های تعویض و دور ریختن ساختمان‌های درمانی اهمیت دارد.

وی در بخشی از سخنرانی خود اعلام کرد: در پروژه‌های بیمارستانی در طراحی سازه‌ تا نظارت و اجرا باید مقاومت در برابر مخاطراتی همچون زلزله مدنظر باشد. همچنین، ضرورت دارد تا در این پروژه‌ها هوشمندسازی نیز ملاک عمل قرار بگیرد.

نبیان تاکید کرد: ساخت ساختمان‌های مهم همچون بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی با رویکردهای مقاومت در برابر مخاطرات زلزله و هوشمندسازی ، اگرچه هزینه اولیه را بالا می‌برد اما در نهایت سبب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه های نگهداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۳۷ مدرسه در زلزله بم آسیب دید و از همان زمان با پیشنهادی که در سازمان نوسازی مدارس ارایه کردیم و از منابع صندوق ذخیره ارزی، منابع مناسبی برای مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس اخذ شد که ضرورت دارد تا این الگو برای بیمارستان‌ها نیز اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یادآور شد: کل اعتبار ابلاغی سال ۱۳۹۹ معادل ۹۰۶ میلیارد تومان بود که برای سال‌جاری این رقم به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان افزایش یافته است.