شناسهٔ خبر: 14722 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تردد مستقیم ۱۵ خط کشتیرانی بزرگ دنیا به بندر شهیدرجایی هرمزگان

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هم اکنون ۱۵ خط کشتیرانی بزرگ دنیا برای حمل ونقل کالا به صورت مستقیم و منظم به بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و دروازه طلایی ایران تردد دارند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، ابراهیم ایدنی در نشست بررسی وضعیت حمل و نقل در بندر شهید رجایی اظهار داشت: ارائه تخفیف های حجمی به شرکت های کشتیرانی ، قیمت تمام شده ورود کالا به ایران را ارزانتر و به صرفه تر از دیگر بندرهای خلیج فارس کرده است.

وی افزود: ارائه خدمات تخلیه و بارگیری بدون تاخیر، سوخت و آذوقه رسانی به کشتی های بزرگ، کشتیرانی های معتبر بین المللی را برای لنگر انداختن در حوالی دروازه طلایی اقتصاد ایران به تکاپو انداخته است.

ایدنی خاطرنشان کرد: طبق توافق های صورت گرفته با کشتیرانی ها، خطوط فعال در بندر شهید رجایی برای تردد در این بندر باید بخشی از بار ترانشیپی منطقه را از این بندر جابه جا کنند.

وی بیان داشت: درهمین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ، حدود ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق بندر شهید رجایی به دیگر بنادر منطقه خلیج فارس ترانشیپ (انتقال کالا از یک کشتی بزرگ به یک کشتی کوچکتر در بین بندرها و جزیره ها) شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: جابجایی کانتینرهای ترانشیپی ارز آوری و اشتغالزایی مناسبی برای کشور به دنبال دارد.

ایدنی گفت: با اعمال حاکمیت دریایی ایران در تنگه هرمز نقش بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور به یک کانون مهم تجارت بین المللی منطقه رشد قابل توجهی داشته و ۷۰ کیلومتر مسافت تردد کشتی ها را کاهش داده است.

کارشناسان معتقدند، بندر شهید رجایی می تواند با اختصاص نیمی از عملیات خود به کالاهای ترانشیپی، تا سال ۲۰۲۰ به یک بندر کانونی و اصلی ترین بندر ترانشیپی خاورمیانه تبدیل شود.

بندر شهید رجایی با بهره مندی از ۴۰ پست اسکله و داشتن ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه ای (گنتری کرین) حدود ۶۰ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری و ۹۰ درصد عملیات کانتینری بنادر سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

این بندر در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

نظر شما