شناسهٔ خبر: 147273 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای افزایش رضایتمندی شهروندان انجام می‌شود

کوتاه شدن روند دادرسی در سامانه ۱۴۱ اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد

محمد رضا بشیری به منظور افزایش رضایتمندی و کوتاه شدن مراحل رسیدگی به شکایت افراد در سامانه ۱۴۱، مهلت ارائه اسناد و مدارک توسط شاکی از هفت به دو روز کاهش یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، طی جلسه‌ای با حضور محمدرضا بشیری معاون حمل‌ونقل این اداره کل، جلسه‌ای با محوریت نحوه رسیدگی به شکایات در حوزه کالا و مسافر و همچنین استفاده از سامانه «داپ» تشکیل شد.

محمدرضا بشیری در حاشیه این جلسه، اظهار کرد: روند رسیدگی به شکایات در حوزه حمل‌ونقل مسافر ۹ روز تعیین‌شده بود که کمی طولانی بود و طی این جلسه تصمیم گرفته شد تا فرآیندی تعریف شود که مدت‌زمان ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ تا موعد رسیدگی را کوتاه کند.

بشیری تصریح کرد: در راستای مساعدت به مردم، مدت ارائه اسناد و مدارک از سوی شاکی هفت روز تعیین‌شده بود که این مدت به دو روز تقلیل یافت. ضمناً این امکان برای شاکی فراهم می‌شود که اگر در ظرف دو روز نتوانست مدارک و اسناد را آماده و ارائه کند، می‌تواند مجدداً نسبت به طرح موضوع اقدام نماید.

وی ابراز امیدواری کرد که با تعریف این فرآیند جدید، بتوانیم شاهد کاهش زمان رسیدگی به شکایات باشیم که هم در حوزه مسافر و هم در حوزه حمل‌ونقل موجب افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان از جمله مسافر، راننده، صاحب کالا و حتی شرکت‌های حمل‌ونقل خواهد شد.

سامانه داپ اهرم کنترل بارهای بدون بارنامه

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد ضمن ارائه توضیح مختصری درباره چگونگی عملکرد سامانه داپ، اذعان کرد: در سامانه داپ اطلاعات بارنامه‌ها و صورت‌وضعیت‌های صادره و بانک اطلاعاتی به دوربین‌های جاده‌ای متصل می‌شود که در صورت بروز هرگونه تخلف قابل‌پیگیری و رسیدگی خواهد بود.

بشیری ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ یکی از تکالیفی که بر عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار داده شده موضوع صدور بارنامه در معادن و جلوگیری از بارهای بدون بارنامه است.

وی یادآور شد: در همین راستا و در کنار جلساتی که در فرمانداری‌های هر شهرستان با محوریت استقرار کانکس در مسیرهای منتهی به معادن جهت کنترل بارنامه و اخذ عوارض، برگزار می‌شود، سامانه داپ نیز اهرمی برای کنترل، نظارت و جلوگیری از تخلفات پیرامون صدور بارنامه و اضافه تناژ و ... است.

این مسئول تصریح کرد: ناوگان بدون بارنامه از طریق دوربین‌های جاده‌ای قابل‌شناسایی است که هر ۱۵ روز یک‌بار گزارش‌گیری شده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، پیامکی به مالک ناوگان جهت ارائه پاسخگویی ارسال می‌شود. در مراحل بعدی اگر دفاعیات مالک قابل‌قبول تشخیص داده نشد، پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون ماده ۱۴ ارجاع می‌شود.