شناسهٔ خبر: 147497 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار اصفهان؛

طرح جامع شهر مبارکه ابلاغ شد

ببینید | ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری طرح جامع شهر مبارکه با اعلام انجام اصلاحاتی در اسناد ابلاغی به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مرتضوی استاندار اصفهان مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع شهر مبارکه ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورایعالی شهرسازی ومعماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ « طرح جامع شهر مبارکه »  مصوب  جلسه مورخ ۲۱ آبان ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و ضمن تصویب طرح مقرر نمود اصلاحات به شرح زیر در اسناد ابلاغی طرح جامع اعمال شود:

۱- افق طرح با حفظ سقف جمعیتی ۹۳ هزار نفر به سال ۱۴۱۷ افزایش یابد.

- محدوده شهر

 نظر به مستندات ارائه شده مبنی بر تراکم جمعیتی بسیار پایین شهر در وضع موجود (۳۸ نفر در هکتار) الحاق اراضی و گسترش محدوده فاقد ضرورت ساختاری در نظام توسعه شهری بوده، لذا محدوده مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان با لحاظ اصلاحات زیر مورد تائید قرار می‌گیرد:

۲ -به جهت ضرورت صیانت از اراضی زراعی و باغی شهر به عنوان عوامل پالایش آلودگی‌های صنعتی موثر بر شهر، سرانه کاربری‌های «خدماتی» از طریق «حذف پیشنهادهای واقع بر اراضی زراعی» تا حد کمینه میزان مندرج در مصوبه مورخ ۱۰/۳/۱۳۸۹ شورایعالی در خصوص «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها» با کنترل  وتائید حقوق مکتسبه  توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان ،  تعدیل شود.

۳- حرایم کیفی(ناحیه حمایت و پشتیبان) و کمی رودخانه زاینده‌رود (بویژه در دو موضع شمال شرق و شمال غرب شهر) و مسیل‌ها و آبراهه های متداخل با محدوده و حریم شهر مطابق استعلام مجدد از شرکت آب منطقه‌ای در اسناد طرح منعکس گردد.

۴- حریم۲۵۰ متر خط لوله گاز درسمت جنوبی شهر از محدوده شهر کسر شده و تحت کاربری حریم درسند پهنه‌بندی حریم منعکس گردد.

۵- خط محدوده در سمت جنوب غربی شهر بر حد خارجی حریم مسیل منطبق گردد.

۶ -الحاق اراضی زراعی با کاربری پیشنهادی «تجهیزات شهری» در سمت غربی خیابان ۴۵ متری جنوب شهر با عنایت به اثر منفی آن بر سطح سرویس معبر ۴۵ متری، عدم ضرورت مبنی بر نیاز به کاربری مذکور در شعاع عملکردی مربوطه و نیز صیانت از اراضی زراعی دایر موجود مورد مخالفت قرار گرفت.

۷- الحاق اراضی با کاربری «پارک و فضای سبز» در بخش شرقی شهر (حدفاصل مجموعه اداری انتظامی و استادیوم شهر) به دلیل عدم وجود توجیه فنی و امکان تثبیت کاربری در حریم مورد مخالفت قرار گرفت.

-مطالعات حمل و نقل

۸ -اسناد طرح در انطباق با آخرین ویرایش «آیین‌نامه راه‌های شهری» اصلاح شود.

۹ -سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر، متکی بر مسیر مصوب مترو، ایستگاه‌های تبادلی و نحوه اتصال آن به سایر مدهای حمل و نقل عمومی شهر در راستای اعمال رویکرد TOD به عنوان یکی از اسناد طرح تهیه شود.

-حریم شهر

 سند پهنه‌بندی حریم شهر پس از اعمال اصلاحات به شرح زیر و کنترل دبیرخانه به مراجع ذیربط ابلاغ شود:

۱۰-حریم خطرزایی خط لوله انتقال گاز در سمت جنوب محدوده مطابق اعلام نظراداره کل پدافند غیرعامل استان در اسناد طرح منعکس شود.

۱۱- حریم مسیر راه‌آهن در کلیه اسناد طرح مطابق اعلام نظر مرجع مربوطه منعکس شود. 

۱۲ -در بخش‌های تداخلی مسیر راه‌آهن با محدوده شهر، خط مربوط به حاشیه ۳۰ متری نوار تاسیساتی پس از حریم قانونی منعکس شود.

۱۳ -تداخلات احتمالی حریم شهر با حرائم شهرهای طالخونچه و مجلسی با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری‌های مرتبط تحت نظارت استانداری رفع و مبنای اصلاح اسناد ابلاغی قرار گیرد.

۱۴ -به جهت افزایش خوانایی حریم، در بخش شمال غربی خط حریم با تاکید بر رعایت مرز تقسیمات کشوری بر معبر کنارگذر و محور مواصلاتی موجود منطبق شود.

۱۵ -لزوم تعیین تکلیف شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص سکونت‌گاه موجود (مسکن مهر) واقع درشمال غرب حریم (در سمت شمالی بداغ‌آباد) با عنایت به اینکه سکونت‌گاه مذکور در حال حاضر در محدوده هیچ شهری واقع نشده است.

۱۶- با توجه به تبعات زیست‌محیطی قابل توجه مجتمع فولاد مبارکه برای شهر مقرر می‌شود ضمن درج نواز سبز حفاظتی در طرفین میسر ارتباطی با شهر با پیگیری استانداری اصفهان، زمینه تحقق و اجرای آن با مشارکت مجتمع فولاد مبارکه، در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به شهروندان فراهم شود.

-ضوابط و مقررات طرح

۱۷- الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل طرح در انطباق با «دستورالعمل پدافند غیرعامل»  مصوب ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی اصلاح و در اسناد طرح لحاظ شود.

۱۸-کلیه باغات و اراضی زراعی از نقشه تراکم ساختمانی طرح حذف وضوابط احداث بنا درآن‌ها به دستورالعمل ماده۱۴ قانون زمین شهری مقید شود.

۱۹- با عنایت به احاطه شهر با اراضی کشاورزی و محدودیت‌های توسعه افقی، مقرر شد با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان،  شهرداری و استانداری حداکثر تراکم قابل احداث در پهنه‌های مناسب شهری از ۱۸۰ به ۲۴۰ درصد افزایش یابد. تبعاً با توجه به ایجاد ظرفیت مذکور پهنه‌ تراکمی شهر در قالب پهنه کم تراکم (۶۰ درصد)، تراکم متوسط(۱۲۰ درصد) و تراکم زیاد (۲۴۰ درصد) قابل دسته‌بندی خواهد بود.

در ادامه آمده است: همچنین با توجه به عدم طی فرآیندهای قانونی لازم در اعلام مغایرت اساسی طرح تفصیلی ملاک عمل  با طرح جامع ازسوی مرجع مرتبط استانی که علیرغم تغییرات گسترده درمحدوده (از جمله الحاق دو روستای دهنو واسماعیل ترخان به محدوده شهر) بدون اخذ مصوبه شورایعالی انجام شده است، براتخاذ رویکرد مناسب منجربه اصلاح رویه‌های خلاف ضوابط و مقررات از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان و استانداری اصفهان تاکید می‌شود."

در پایان تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شود.