شناسهٔ خبر: 147580 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پل راه‌آهن سارای، سازه برتر بتنی شد

پل سارای معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی بتن و یکمین همایش روز بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: پل سارای در راه‌آهن میانه-اردبیل با رای هیات داوران به عنوان پروژه بتنی برتر سال انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن، پل سارای در مسیر ریلی میانه- اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال ۱۴۰۲ انتخاب کرد. 

وی در خصوص ویژگی‌های پل سارای توضیح داد: این پل در صعب العبورترین مناطق کوهستانی راه‌آهن میانه-اردبیل واقع شده است و یکی از پرچالش‌ترین ابنیه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود. 

خطیبی ادامه داد: این پل از نظر ابعاد، دهانه بندی، شرایط خاستگاه از لحاظ توپوگرافی و ژئولوژی، شیوه ساخت عرشه و رعایت اصول زیبایی شناختی سازه‌ای خاص به حساب می‌آید. 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها از اهتمام ویژه در ارتقای کیفیت بتن این سازه خبر داد و بیان کرد: تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن‌های مورد مصرف در این پل و کل محور میانه-اردبیل ایفا کردند. 

خطیبی طراحی عرشه پل با صندوقه‌های بتنی پیش تنیده را از نقاط قوت این پل دانست و گفت: اجرای روش طره متعادل با استفاده از قالب‌های شاریو به صورت درجا در ارتفاع از ویژگی‌های عرشه این پل محسوب می‌شود. 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی شرکت مادرتخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی در تحلیل سایر ویژگی‌های این پل اظهار کرد: این پل به طول ۵۵۶ متر با ۹ پایه با ارتفاع متغیر تا ۵۳ متر و ۱۰ دهانه با طول متغیر تا ۹۵ متر احداث شده است و با توجه به قوس افقی پل در پلان، ارتفاع صندوقه‌های بتنی آن از ۷ متر بر روی پایه تا ۴ متر در وسط دهانه متغیر است. 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تکیه بر توان و تخصص داخلی در ساخت این پل را نقطه عطفی در روش‌های ابداعی ساخت پل‌ها در راهسازی اعلام کرد و افزود: دو دستگاه تجهیزات قالب شاریو با ظرفیت ۲۵۰ تن برای اولین بار در کشور توسط مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس از روی نمونه‌های اروپایی ساخته شد و این اقدام سرآغازی برای بومی‌سازی این فناوری برای سایر پروژه‌های راهسازی در کشور شد.