شناسهٔ خبر: 147609 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد؛

احداث ۱۶ هزار هکتار شهرک برای اولین بار در دولت سیزدهم

مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از احداث ۱۶ هزار هکتار شهرک برای اولین بار در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دو سال گذشته ۵۱ هزار هکتار زمین رای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی مسکن در اجلاس معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان اینکه یکی از پرچالش‌ترین مساله‌ها در کشور، مساله مسکن است، افزود: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ خانواده‌ای که تشکیل شده، ۶۴ واحد مسکونی ساخته شده است. عمده این واحدهای مسکونی نیز در مکان‌هایی است که دهک‌های برخوردار حضور دارند.

وی ادامه داد: تاکنون چهار میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده اند که فاقد مسکن هستند و پیش از این از تسهیلات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند. در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده که چهار میلیون مسکن باید ساخته شود زیرا ضرورت و نیاز کشور ما ساخت مسکن است.

مالکی با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، ساخت مسکن و حل این مساله در قالب نهضت ملی مسکن شروع شده است، گفت: این طرح متفاوت از طرح‌های پیشین است. ما در سازمان ملی زمین و مسکن، در تمام دوران مسکن مهر دولت نهم و دهم ۵۹۰ هزار واحد یا هشت هزار هکتار زمین تامین کردیم که بخشی از آن هنوز تکمیل نشده است ولی اکنون در دو سال گذشته ۵۱ هزار هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن تامین کردیم.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: ۳۴ هزار هکتار این زمین‌ها از الحاق به محدوده شهرها به دست آوردیم. ۱۶ هزار هکتار نیز شهرک‌سازی بوده که برای اولین‌بار در دولت سیزدهم انجام شده است.

مالکی با بیان اینکه یکی از طرح‌ها در نهضت ملی مسکن استفاده از اراضی دانشگاه‌ها برای کارکنان و اعضای هیات علمی است، ادامه داد: نحوه اجرای این تفاهم‌نامه به گونه‌ای است که این زمین‌ها را با تفاهم دانشگاه‌ها و وزارت علوم در اختیار کارکنان و هیات علمی قرار دهیم. مسکن دانشگاهی هم برای دولت و هم ‌برای وزارت راه و شهرسازی مهم است و اولویت دارد و باید با همکاری خود دانشگاه‌ها منجر به ساخت مسکن شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به عقب ماندگی در فناوری‌های نوین ساخت مسکن گفت: بعد از مسکن مهر، فناوری جدیدی برای ساخت مسکن نداشتیم. به همین دلیل از اساتید دانشگاهی که در حوزه مسکن و شهرسازی فعالیت دارند، می‌خواهیم که در تهیه طرح‌ها و اجرای آنها خودشان مداخله داشته باشند.

وی افزود: ضروری است دانشگاه‌ها از توان علمی اساتید استفاده کنند و مسکن خودشان را مدیریت کنند. ساخت را هم به خود دانشگاه‌ها سپردیم. ما تسهیلگری می‌کنیم ولی اجرا و ساخت‌وساز را به عهده خود دانشگاه‌ها گذاشتیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی زمین و مسکن، مالکی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از این فرصت، خطاب به دانشگاهیان گفت: قبلاً این فرصت را نداشتیم که این حجم از مسکن را برای کارکنان دانشگاه فراهم کنیم. با توجه به اینکه این نیاز و ضرورت در کشور وجود دارد، به همکاران ما در استان‌ها کمک کنید تا این طرح دولت که طرح مهم و اولویت‌داری است، پیش رود تا در طرح نهضت ملی مسکن موفق باشیم.