شناسهٔ خبر: 14765 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن مطرح شد:

کاهش پروانه‌های ساختمانی و تعداد معاملات در دو سال گذشته/ نقش ویژه مسکن در خروج از رکود

علیرضا بلگوری عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن با ارایه آماری از کاهش قابل‌توجه پروانه‌های ساختمانی و تعداد معاملات آپارتمان در دو سال گذشته تاکید کرد: جایگاه مسکن ویژه‌ است و می‌تواند به خروج از رکود و ایجاد رونق کمک قابل‌توجهی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا بلگوری در نشست تخصصی «توسعه نظام تامین مالی مسکن» در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران که عصر روز گذشته دوم آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به وضعیت عرضه و ساخت مسکن در کشور به عمق رکود در این بخش پرداخت و ضمن ارایه آماری از واحدهای مسکونی ساخته شده در سال‌های اخیر گفت: در هفت ماه نخست سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران بیش از ۸۴ هزار واحد بوده است که نسبت به هفت ماهه سال گذشته ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد معاملات آپارتمان مسکونی در شهر تهران در مهرماه ۱۱.۵ هزار واحد مسکونی بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب  ۱۰.۴ و ۸.۲ با کاهش روبه‌رو بود.

عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن در ادامه آمارهای صدور پروانه‌های ساختمانی و مجموع مساحت زیربنای ساختمانی را ارایه کرد و افزود: در بهار سال ۹۴ یعنی در سه ماهه اول سال جاری، تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری تهران دو هزار و ۲۳۴ پروانه بود که نسبت به فصل پیش در سال گذشته ۷.۶ و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است. همچنین مجموع مساحت‌های زیربنایی تعیین شده در این پروانه‌های صادر شده ساختمانی سه هزار و ۵۸۳ هزار متر مربع بود که نسبت به فصل گذشته ۸.۳ و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۳.۷ کاهش داشت.

این مقام مسئول در بانک مسکن ادامه داد: در بهار سال ۹۳ در نقاط شهری کشور ۳۵ هزار و ۶۹۵ پروانه توسط شهرداری‌ها صادر شد که این کاهش در تمامی نقاط شهری کشور به ۲۵.۸ می‌رسد. آمارها حاکی از آن است که عمق رکود در حوزه مسکن بسیار بالاست و از سال ۹۲ این روند ادامه دارد اگرچه دولت یازدهم برای خروج از رکود به رونق بخش مسکن تاکید دارد. همچنین کارشناسان استحضار دارند که مسکن تاثیر فراوانی در صنعت‌های دیگر می‌گذارد و در حدود ۲۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین جایگاه مسکن جایگاه ویژه‌ای است و می‌تواند به خروج از رکود و ایجاد رونق کمک قابل‌توجهی کند.

بلگوری تاکید کرد: ما در حوزه بانک مسکن که تنها بانک تخصصی در حوزه تامین مسکن است تمامی انرژی خود را گذاشته‌ایم که در توسعه این حوزه به دولت و وزارت راه و شهرسازی کمک کنیم و ابزارها و روش‌های تامین مالی مختلفی را در پیش گرفته‌ایم. یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که طی سال جاری در بانک مسکن در پیش گرفته‌ایم ارایه تسهیلات قابل قبول به انبوه‌سازان و تسهیل فرآیند اجرایی این قشر بود. بدین‌معنا بانک مسکن با ایجاد الگوی زنجیره هدف بین فروشندگان مصالح، سازندگان ساختمان‌ها و خریداران یک ارتباط معنادار ایجاد و به عنوان حلقه واسط به پیشبرد پرداخت تسهیلات و فروش مصالحی که در حال حاضر در انبارهای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی است کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با وجود تمام راهکارهایی که بانک مسکن در پیش گرفته واقعیت این است که در رکودی که از سال ۹۲ در بخش مسکن شاهد بودیم تاثیری ایجاد نشده است و شاید باید خیلی از بخش‌های اقتصادی کشور در این زمینه وارد شوند و کمک کنند. اخیرا توانستیم مجوزی را از بانک مرکزی مبنی بر تضمین معاملات فروش نسیه فروشندگان یا سازندگان واحدهای مسکونی به خریداران بگیریم؛ یعنی فروشندگان و یا سازندگان خود با مشتری‌ها به توافق برسند و بانک به عنوان حلقه واسط، ضامن و وصول‌کننده مسائل را برعهده بگیرد. این امکانی است که می‌توانیم به تولیدکنندگان و انبوه‌سازان بدهیم.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن در پایان با اشاره به اینکه انتشار اوراق رهنی با سود ۱۴ درصد به دلیل مشابهات با سود بالاتر توسط سایر بنگاه‌های مالی با عدم استقبال مواجه می‌شود به مشکلات نقدینگی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه اگر دولت یارانه‌ها و تفاوت‌ها را تامین کند می‌توانیم این رقم قابل‌توجه را به چرخه وارد کنیم و موجب رونق بخش مسکن شویم. /

نظر شما