شناسهٔ خبر: 147652 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی منطقه زلزله خیز مشراگه خوزستان

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله با بزرگی ۵.۳ در مشراگه خوزستان خسارت جانی نداشته است نسبت به مقاوم نبودن واحدهای مسکونی شهری و روستایی خوزستان هشدار داد و بر مقاوم سازی آنها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییاتی از زلزله با بزرگی ۵.۳ استان خوزستان را که در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه روز ۲۳ مهر در مشراگه این استان به وقوع پیوست، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله روز گذشته در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق اهواز در ۸ کیلومتری مشراگه رخ داد و این زمین‌لرزه در امتداد گسل آغاجاری قرار دارد که جزو سامانه گسلی پیش‌ژرفای زاگرس است.

بیت‌اللهی با اعلام ثبت چندین پس‌لرزه با بزرگی ۲.۸ در منطقه خوزستان، توضیح داد: این زمین لرزه از شهر رامشیر و رامهرمز ۲۰ تا ۲۸ کیلومتر فاصله دارد.

وی با اعلام اینکه میزان خسارت‌های زلزله در حد ترک خوردگی ساختمان‌ها بوده است، توضیح داد: از نظر ساخت و ساز در مناطق شهری و روستایی، ساختمان‌ها کیفیت مناسبی ندارند. از ۵۲۲ شهر مشراگه ۳۸۷ واحد مسکونی معادل ۷۰ درصد فاقد اسکلت است. همچنین، در رامشیر با ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۶ هزار واحد مسکونی، ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت است. در روستاها نیز وضعیت واحدهای مسکونی نامناسب است.

بیت‌اللهی گفت: در ۱۶ سال گذشته که از استقرار شبکه لرزه‌نگاری در منطقه خوزستان می‌گذرد، یکهزار و ۵۸۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر ثبت شده، ۵ زلزله بزرگی بیشتر از ۵ ، ۸۱ زلزله با بزرگی ۴ تا۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از ۴ ثبت شده‌اند.