شناسهٔ خبر: 147852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد؛

به‌کارگیری اراضی داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد

مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی درصدد استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود داخل محدوده روستایی به منظور ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت‌نام کرده‌اند.

ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تفاهم‌نامه منعقد شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبنی بر ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی توضیح داد: این تفاهمنامه در راستای تحقق اهداف اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی منعقد شده و سیاست‌های کلی امور شهرسازی و مسکن ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن را نیز در نظر گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به قانون جهش تولید مسکن و به منظور اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود سازندگان برای تولید مسکن ضروری و از رویکردهای سازمان ملی زمین و مسکن است.

وی افزود: به همین منظور تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد و مشارکتی میان سازمان زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا شد.

مالکی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی داخل محدوده روستاهای واقع در حریم شهرها را برای ساخت مسکن در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهد داد و در ازای تحویل اراضی رایگان در روستاها و حریم شهرهای کوچک، ۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: باتوجه به رویکرد وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ظرفیت روستاهای همجوار شهرها، وزارت راه و شهرسازی در صدد استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی نیز تامین خواهد شد و مدت اجرای این تفاهم‌نامه ۲ سال در نظر گرفته شده است.

مالکی گفت: با توجه به اصل ۳۱ قانون اساسی که در آن تامین مسکن با رعایت اولویت افراد نیازمند از وظایف نظام جمهوری اسلامی به شمار آمده و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی، تامین مسکن محرومان، مسکن مشارکتی در اراضی ملی و تامین اراضی واقع در حریم عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در اجرای این تفاهم‌نامه از تجربیات سال‌های گذشته در ساخت مسکن و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تهیه بسته سرمایه‌گذاری برای زمین‌ها، گفت: از این ظرفیت باید برای ارتقا ساخت‌وساز استفاده شود.

مالکی اعلام کرد: اعتبار ساخت۵۰ هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و محرومان در این تفاهم‌نامه از محل منابع صندوق ملی مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) تامین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، امکان سنجی و در صورت نیاز تهیه طرح آماده سازی پروژه‌ها طبق ضوابط سازمان ملی زمین و مسکن و انجام مطالعات و طراحی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود: همچنین بنیاد مسکن بر اساس این تفاهم‌نامه به تامین منابع مالی در قالب (آورده نقدی، اعتباری، تسهیلات) و امکانات پشتیبانی و اجرایی( تجهیزات، ماشین آلات و مصالح ساختمانی) و استفاده از شرکت‌های زیر مجموعه اقدام خواهد کرد.

به گفته مالکی، پیگیری اخذ مجوزها مصوبات و توافقات لازم از طریق مراجع ذیربط، احدات و تکمیل طرح پروژه‌های مورد توافق و مدیریت فرآیند ساخت واحدهای مسکونی از مرحله آماده سازی اراضی تا تحویل واحدها مطابق برنامه زمان‌بندی تفصیلی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.