شناسهٔ خبر: 148022 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بازدید وزیر کشور و مدیران بنادر از پروژه لایروبی خلیج گرگان مطرح شد؛

مطالعات طرح پمپاژ آب به خلیج گرگان انجام شود

بازدید مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: وزیر کشور در جریان بازدید از خلیج گرگان، خواستار آن شد تا مطالعات طرح پمپاژ آب به خلیج گرگان هرچه سریعتر انجام شود و این پروژه وارد فاز اجرایی شود.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، احمد وحیدی، وزیر کشور از پروژه لایروبی خلیج گرگان بازدید کرد.

در جریان این بازدید وزیر کشور در جلسه لایروبی خلیج گرگان بیان کرد: خرید یک دستگاه لایروب ضروری بوده و باید فعالیت یک دستگاه لایروب بصورت همیشگی در حوزه خلیج گرگان ادامه داشته باشد.

وی همچنین خواستار آن شد تا مطالعات طرح پمپاژ آب به خلیج گرگان هرچه سریعتر انجام شود و این پروژه وارد فاز اجرایی شود. 

همچنین نوراله عباسی  مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان، در گزارشی به وزیر کشور و استاندار گلستان، مصوبات سفر رئیس جمهور برای احیای خلیج گرگان را ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد به دلیل افزایش میزان لایروبی مبلغ مذکور کافی نبوده است ودر ادامه گفت  عملیات لایروبی حوضچه و کانال  بندرترکمن یکی دیگر از اقداماتی بود که محقق شد و این پروژه آماده افتتاح و بهره‌برداری  است.

وی تامین حق‌آبه نکارود و دیگر رودخانه‌های که به خلیج گرگان می‌ریزد را یکی از مهمترین اقدامات دانست که باید محقق شود و تصریح کرد: اگر این اتفاق مهم رخ ندهد ضمن به خطر افتادن زیست گونه‌های آبزی، دیگر شاهد مهاجرت پرندگان نخواهیم بود.

این مقام مسئول، جابجایی ۲۰۰ هزار نفر مسافر از طریق اسکله چوبی بندرترکمن به جزیره آشوراده را یکی از دلایل حفظ صنعت گردشگری دریایی خلیج گرگان برشمرد و افزود: هم اکنون اسکله شناور جدید پس از لایروبی در بندر ترکمن مستقر شده است.

وی به لایروبی خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: کانال آشوراده تا میانه آبان سال ۱۴۰۲ ،پایان و آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: کانال آشوراده ۷.۵ کیلومتر به عرض ۷۰ تا ۴۵۰ متر بوده و مهم ترین کانال آبرسان خلیج گرگان به شمار می رود.

عباسی در خصوص تزریق اعتبار لایروبی خلیج گرگان، گفت: برای این طرح ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال برآورد اولیه شد که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص و به پیمانکار پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به تازگی هزار میلیارد ریال توسط دولت و به همین مقدار از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تخصیص داده شد و به پیمانکار پرداخت شد. 

وی همچنین خواستار ردیف اعتباری برای  تعمیر و نگهداری کانال احداثی خلیج گرگان و اجرای سایر اقدامات باقی مانده از سوی سایر وزارتخانه ها و دستگاهای اجرایی شد.