شناسهٔ خبر: 148185 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل خبر داد:

۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث ، نیازمند تامین اعتبارات و پرداخت مطالبات پیمانکاران در اردبیل

280 کیلومتر بزرگراه در دست احداث ، نیازمند تامین اعتبارات و پرداخت مطالبات پیمانکاران معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات به موقع بدلیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اردبیل، علی یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده‌های آخر در بین استان‌ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوری‌که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است.

وی گفت: ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات به موقع بدلیل محدود بودن فصل کاری و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر توجه مدیریت ارشد استان به این بخش معطوف شده و این رقم با بهره‌برداری از ۵۲ کیلومتر شبکه بزرگراهی در سال گذشته به ۲۷ درصد رسیده که تا پایان امسال با افتتاح دست‌کم ۶۰ کیلومتر دیگر ، به ۳۰ درصد برخورداری خواهد رسید.

یوسف زاده افزود: تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل - نیر، اردبیل نمین، اردبیل - مشگین‌شهر و۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل - گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر با تلاش و همت جمعی ، تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.

وی گفت: تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم‌اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر احداث بزرگراه الان در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی اظهار کرد: از سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع مالی ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می‌شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.

وی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیت‌های مالی پروژه‌های در دست اجرا را بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌کند، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل - مغان ، اردبیل - مشگین‌شهر ، اردبیل - سرچم و تونل دوم حیران که جزو جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه‌های زمان‌بندی پیش نمی‌رود.