شناسهٔ خبر: 148440 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی:

مطالعات کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت‌نظارت کشورمان وارد فاز نهایی شد

علی نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت نظارت جمهوری اسلامی ایران که از سه سال پیش آغاز شده، اکنون وارد فاز نهایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی‌نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان  در جریان بازدید از بنادر شهرستان عسلویه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت نظارت جمهوری اسلامی پس از اتمام مطالعات و طی فرایندهای موردنیاز به منظور کنترل و پایش حرکت تمام شناورها در آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی و همچنین آب‌هایی که جمهوری اسلامی قصد اجرا خدمات امداد و نجات دریایی دارد اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح سعی می‌شود تا نظارت‌ها به صورت الکترونیکی، یکپارچه و مستمر انجام شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: برای این کار نیاز است تا با استفاده از تجهیزات وی.تی.اس (ایستگاه‌های کنترل ترافیک ساحلی)، ای.آی.اس ساحلی، ای.آی.اس ماهواره‌ای و سایر سیستم‌های موقعیت یاب و ارتباطاتی و یکپارچه سازی به سیستم یکپارچه یا مانیتورینگ تبدیل شود. 

علی‌نازی ادامه داد: مهم‌ترین مزیت کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت نظارت جمهوری اسلامی پاسخگویی سریع و موثر به شرایط اضطرارهای دریایی است.

به گفته وی، با اجرا این سیستم در صورت وقوع اضطرار برای یک شناور، شناورها و امکانات اطراف موقعیت حادثه رصد و نسبت به اعزام هر چه سریع آنها اقدام می شود.

علی‌نازی افزود: همچنین در صورت بروز لکه‌های نفتی، با طرح کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت نظارت لکه نفتی ردیابی و نسبت به آغاز عملیات پاک‌سازی اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: با اجرا طرح کنترل پایش الکترونیکی آب‌‎های تحت نظارت جمهوری اسلامی در صورت وقوع مفقودی در دریا می‌‎توان با شبیه‌سازی به موقعیت فرد مفقود پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص پی برد و عملیات جست و جو را با دقت و سرعت بیشتری بیشتری اجرا کرد. 

علی‌نازی عنوان کرد: در این طرح همچنین نوع تجهیزات موردنیاز بنادر و محل جانمایی آنها به صورت دقیق مشخص می‌شود.

ناوگان خدماتی بنادر شهرستان عسلویه توسعه می‌یابد

علی‌نازی ادامه داد: به فراخور اهمیت منطقه عسلویه مدیران کل دریایی کشور در این منطقه گرد هم آمدند تا برای بهبود خدمات رسانی با یکدیگر هم افزایی و همفکری کنند.

وی بیان کرد: در حضور مدیران کل دریایی با برنامه های زیربنایی و بررسی حوادث و اتفاقات که در چند سال اخیر در منطقه رخ داده برنامه‌ریزی منجسم‌تری در راستای بهبود خدمات رسانی به بنادر و کاهش خطرات و ریسک‌های آن انجام خواهد شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در همین راستا یک سری تجهیزات و امکاناتی که در اختیار منطقه قرار داده شده که بخشی از آن شامل ۲ شناور چندمنظوره پایش است.

علی‌نازی ادامه داد: در اجرا طرح آمایش تجهیزات نیز یک آتشخوار بزرگ و فوق تخصصی به این منطقه اختصاص داده شد که اکنون در مرحله عقد قرارداد ساخت قرار دارد.

وی اضافه کرد: ایستگاه‌های بیشتری برای شناورهای ناجی اختصاص داده می‌شود تا وضعیت امدادرسانی و جست و جو و نجات در آب‌های خلیج‌فارس و به ویژه منطقه عسلوبه از لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کند.

مراکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی بنادر عسلویه فعال می شوند

همچنین علی نازی در جریان بازدید از بندر پتروشیمی پارس در عسلویه نیز اظهار کرد: بخاطر حساسیت کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر فعالیت مرکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در این نوع بنادر حائز اهمیتی ویژه است.

وی بیان کرد: بر همین اساس در تمدید مجوز فعالیت این نوع بنادر یکی از مولفه های اصلی برای تمدید داشتن مرکز فعال پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی است.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، برخی از بنادر نیز با انتخاب شرکت راهبری اقداماتی در این زمینه انجام دادند ولی در تمدید مجوز فعالیت بنادر ملاک ارزیابی وجود مرکزی فعال در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های دریایی است.

علی‌نازی ادامه داد: توجه به محیط زیست دریایی از اولویت‌های نخست سازمان بنادر و دریانوردی است بر همین اساس موضوع آماده به کار بودن بنادر برای مقابله با آلودگی‌های دریایی به شکلی ویژه دنبال می‌شود.

وی افزود: در بنادر باید تجهیزات موردنیاز مقابله با آلودگی های دریایی تامین باشد تا بتوانند در صورت لزوم واکنش فوری و مناسبی برای پاسخگویی به آلودگی داشته باشند.

گفتنی است، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با هیات همراه در سفری ۲ روز صبح امروز وارد عسلویه شده تا وضعبت بنادر مختلف این شهرستان را از نزدیک مورد بررسی وارزیابی قرار دهد.