شناسهٔ خبر: 148501 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در شش ماه نخست امسال ثبت شد؛

تسهیل تردد ۲۳ هزار خانوار روستایی در پی ساخت و بهسازی راه‌های روستایی

راه روستایی مدیر کل ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تسهیل تردد ۲۳ هزار و ۱۶۰ خانوار در روستاهای کشور با ساخت و بهسازی راه‌های روستایی با اعتباری بالغ بر ۵۹ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علی خانقایی مدیر کل ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان، گفت: ساخت و بهسازی راه های روستایی کشور با اعتباری بالغ بر ۵۹ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در شش ماهه نخست امسال، موجبات برخورداری و تسهیل تردد ۲۳ هزار و ۱۶۰ خانوار روستایی در نقاط مختلف کشور را فراهم کرده است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: عملیات زیرسازی ۲۹۱۰ کیلومتر راه، ساخت ۱۶۸۵ دستگاه ابنیه فنی و آسفالت آسفالت ۱۷۲۸ کیلومتر راه بوده است.

وی افزود: با توجه به فعال بودن ۱۱۲۵ پروژه به طول ۵۴۲۶ کیلومتر در سطح کشور، هدف گذاری اجرای رویه آسفالت ۲۷۵۰ کیلومتر از راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور صورت پذیرفته است که ۶۹ درصد از هدف گذاری محقق شده است.

خانقایی همچنین گفت: پیش بینی می شود آغاز فرآیند توزیع قیر راه روستایی بند "ک" قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موجبات تسریع در بهره برداری از مسیر ها را فراهم می سازد.

وی در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۱ نیز اظهار داشت: با توجه به هدف گذاری صورت پذیرفته در سال ۱۴۰۱ جهت ساخت، بهسازی و آسفالت ۲۵۰۰ کیلومتر از راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور براساس عملکرد احصاء شده در پایان سال، زیرسازی ۴۳۶۲ کیلومتر از راه های روستایی به همراه ساخت ۳۰۴۵ دستگاه ابنیه فنی اجرا شده است که رویه آسفالت ۲۹۰۱ کیلومتر از مسیرها با هزینه کرد ۹۹۶۵۰ میلیارد ریال در سطح کشور تکمیل و سبب بهره مندی ۷۲۵۲۵ خانوار ( واقع در مسیرها ) و تسهیل در تردد ۴۱۹۰۱۰ خانوار روستایی (گذرنده از مسیرها) را فراهم کرده است.

شایان ذکر است تعداد کل روستاهای موجود در سطح کشور ۹۷۵۳۸ پارچه است که از این تعداد ۳۹۴۶۵ پارچه آبادی دارای بالای ۲۰ خانوار بوده و از تعداد مذکور نیز قریب به ۶۳۱۱ پارچه آبادی فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راه های کشور هستند.

گفتنی است برای بهره‌مندسازی آبادی‌های فوق از راه روستایی پیش‌بینی می‌شود که نیاز به احداث ۲۸۶۳۹ کیلومتر راه روستایی باشد که با توجه به قرار گیری ۶۳ درصد مسیر ها در مناطق کوهستانی، احداث آن نیازمند تأمین اعتباربه میزان ۲۸۰ همت خواهد بود.

بر اساس آمار فعلی شاخص برخورداری روستاها با توجه به تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور حدود ۸۴ درصد است.