به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات نوآوری این سازمان در آئین اختتامیه اولین همایش هواشناسی جادهای با بیان این مطلب که پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو از لحاظ علمی ظرفیتهای بسیار بالایی دارد که در سطح بینالمللی مطرح است، گفت: سامانه پیشبینی نقطهای که یکی از بزرگترین کارهایی است که در حوزه هواشناسی کشور انجام شده است و به دستور وزیر راه و شهرسازی، سامانه پیشبینی نقطهای جادههای کشور و سامانه هشدار سیل با همکاری دو سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان هواشناسی به زودی راهاندازی و عملیاتی میشود.
ذاکری طول راههای کشور و شرایط آب و هوایی و اقلیمی ایران را در تفاوت عملیات راهداری نسبت به دیگر کشورها موثر برشمرد و افزود: لازمه ارتقای ماهیت عملیات راهداری و بحران از کار اپراتوری به کار مهندسی و تخصصی، بکارگیری ابزار و تخصص است، باید اطلاعات خوب در دسترس باشد تا بتوان برنامهریزی و مدیریت درست انجام شود.
ذاکری با اشاره به اینکه با برنامهریزی پویا و ایجاد سامانه برخط در خصوص پیش بینی محوری و نقطه ای هواشناسی جاده ای تحولی بنیادی، فناورانه و اثر بخش محسوب میشود، گفت: اهمیت به برنامه ریزی سیستماتیک در حوزه ماشینآلات، راهداری زمستانی، سیستم های عملیات نگهداری راهها در زمستان، توزیع سیستماتیک ماشینآلات از راهبردها و اهداف این راهبرد اثر بخش است.
وی افزود: برنامهریزی سیستماتیک برای ۳۶۴ هزار دستگاه پل و تلفیق سامانه تحت وب مدیریت پل و ابنیه فنی راه (BMS) سازمان با سامانه پیشبینی نقطهای و هشدار سیل از اتفاقات بزرگ حوزه راهداری وحمل و نقل جادهای در آینده نزدیک خواهد بود.
وی همکاری و تعاملات مؤثر، هدفمند و بهموقع میان سازمان راهداری وحملونقل جادهای و سازمان هواشناسی را منجر به اجرای بهینه عملیات راهداری عنوان کرد و افزود: سامانه هواشناسی جادهای در محورهای اولویتدار، اجرای سیستم هشدار سیل با اولویت استانهای لرستان و خوزستان، انطباق سامانه یکپارچه مدیریت پلهای مهم بالای ۱۰۰ متر (BMS) با سامانه هواشناسی در فاز نخست، میز بحران هواشناسی به صورت مشترک، کریدور هوشمند هواشناسی جادهای در یکی از محورهای مهم کشور از جمله دستاوردهای مشترک بین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان هواشناسی کشور در این همایش بود.