شناسهٔ خبر: 148554 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه وشهرسازی با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان مطرح شد

تکمیل مسیرهای ترانزیتی، تسهیل مقررات و توسعه امکانات پشتیبانی بین اعضای پیمان شانگهای

وزیر بیشکک قرقیزستان وزیر راه وشهرسازی درحاشیه نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای درگفتگو با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان ضمن توافق برای راه‌اندازی مسیر ریلی از قرقیزستان تا ایران خواستار تکمیل مسیرهای ترانزیتی، تسهیل مقررات و توسعه امکانات پشتیبانی بین اعضای پیمان شانگهای شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز در پی توافق محمد مخبرمعاون اول رئیس‌ جمهوردر نخستین دیدار خود با «عاقل‌بیک جبار اف» نخست‌وزیر قرقیزستان، برای راه‌اندازی یک مسیر ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران مذاکره کردند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در گفتگو با وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قرقیزستان بیان داشت: توسعه خطوط ریلی در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو پیمان شانگهای به شمار می‌رود و در این خصوص ایران فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مزایای سرزمینی بسیاری دارد که می‌تواند در این ابتکار عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به دستورکار مهم بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در خصوص ابتکار عمل برای توسعه باکیفیت و پایدار خطوط ریلی حمل و نقل بین‌المللی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو پیمان شانگهای به شمار می‌رود و در این خصوص ایران فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و مزایای سرزمینی بسیاری دارد که می‌تواند در این ابتکار عمل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون کشورهای عضو این آمادگی را دارند تا با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال خطوط کشورها بتوان به این ایده جامه عمل پوشاند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای توسعه روابط اقتصادی میان کشورهای عضو نیازمند تکمیل مسیرهای ترانزیتی میان کشورها، تسهیل مقررات و بسترسازی برای راه‌اندازی گمرک سبز هستیم و از همین رو کاهش تعرفه‌های گمرکی و ترانزیتی یکی از موضوعات اصلی است که در دستورکار قرار دارد.

بذرپاش در این دیدار بر لزوم احداث مراکز لجستیک در هر دو کشور، تشکیل کارگروه مشترک برای تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب، افزایش تعداد پروازها تأکید کرد.

بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای پنجشنبه چهارم آبان در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون اول رئیس‌جمهور ایران در آن حضور دارد.