شناسهٔ خبر: 148601 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد مطرح کرد؛

ضرورت نصب علائم هشدار دهنده از فاصله ۷۰ متری در صورت توقف اضطراری کنار جاده

محمدرضا بشیری معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه یکی از تصادفات شایع در کشور از نوع برخورد با وسایل نقلیه متوقف در کنار جاده است، گفت: رانندگان در صورت توقف اضطراری باید جهت آگاهی سایر رانندگان، علائم هشدار دهنده را از فاصله ۷۰ متری نصب کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمدرضا بشیری اظهار کرد: تصادفات برخورد با وسایل نقلیه متوقف در حاشیه راه‌های کشور، عمدتاً از نوع فوتی و جرحی با شدت بالا بوده و بر اثر یک اشتباه ساده و ناآگاهی کاربران از مخاطرات توقف در کنار سواره‌رو اتفاق می‌افتد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، افزود: بر اساس گزارشات، بروز عیب فنی در خودرو بدون با یا بدون امکان انتقال آن به حاشیه راه، وقوع تصادف خسارتی و انتظار حضور پلیس، توقف برای کمک به خودروی معیوب یا تصادفی، پنچرگیری، استراحت، دیدن مناظر اطراف راه، انتظار برای پیوستن خودروی همراهان، خریدوفروش از دست‌فروشان یا مغازه‌های کنار راه، توقف در مقابل باند فرار و ... از جمله علل شایع تصادف با وسایل نقلیه متوقف در حاشیه راه در استان یزد است.

بشیری گفت: به استناد ماده ۱۵۹ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هرگونه توقف کوتاه یا طولانی وسایل نقلیه در خط‌های عبور یا مسیر وسایل نقلیه و پیادگان و همچنین توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها برای عرضه خریدوفروش کالا که موجب تجمع اشخاص و یا وسایل نقلیه در محل یا انحراف دید یا کاهش توجه رانندگان از رانندگی و احتمال وقوع تصادف گردد، ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان وسایل نقلیه در صورت توقف اضطراری که امکان انتقال وسیله نقلیه به بیرون خط و یا مسیر عبوری وجود نداشته باشد، موظف‌اند با نصب علائم از فاصله ۷۰ متری رانندگان وسایل نقلیه دیگر را آگاه سازند.