شناسهٔ خبر: 148602 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارائه راهکارهای ساده جهت پیشگیری از وقوع تصادفات از نوع «برخورد با وسایل نقلیه متوقف در حاشیه راه‌ها»

محمدرضا بشیری معاون حمل و نقل راهداری یزد معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه تصادفات برخورد با وسایل نقلیه متوقف در حاشیه راه عمدتاً از نوع فوتی و جرحی با شدت بالا است، گفت: این نوع تصادف ناشی از یک اشتباه و یا ناآگاهی افراد است که می‌توان با چند راهکار ساده و عملی از وقوع آن جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمدرضا بشیری، اظهار کرد: بازدید دوره‌ای از وسیله نقلیه و اطمینان از وضعیت ایمنی آن به ویژه قبل از آغاز هر سفر و همچنین بعد از هر بار توقف در مجتمع‌ها و پارکینگ‌های مجاز، اطمینان از شارژ کافی تلفن همراه، در دسترس بودن شماره تلفن‌های ضروری امداد خودرو پاسخگو و آگاهی از موقعیت جغرافیایی در طول سفر از جمله راهکارهای ساده جهت پیشگیری از وقوع تصادفات است.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان افزود: در صورت بروز وقایع غیرمترقبه‌ای نظیر نقص فنی یا ترکیدگی لاستیک و ... افراد باید ضمن حفظ آرامش و خونسردی، در ایمن‌ترین نقطه از جهت فاصله حداکثری با سواره‌رو و وسایل نقلیه عبوری توقف نموده، کلیه سرنشینان را پیاده کرده و آنان را به مکان امن منتقل کنند و همچنین از توقف در حاشیه قوس‌های افقی و قائم، لبه پرتگاه‌ها و ... پرهیز کنند.

بشیری ادامه داد: روشن کردن کلیه چراغ‌های خودرو، اعم از دید در شب و اضطراری، استفاده از علائمی همچون مثلث خطر، چراغ چشمک‌زن، لباس شبرنگ و هرگونه ادوات استاندارد هشداری، پرهیز جدی از روشن کردن آتش، سنگ گذاری و پرچمداری، استقرار راننده در مکان امن و پرهیز از حضور در سطح سواره‌رو و کمک خواهی از عموم مردم، از دیگر اقدامات ضروری در هنگام توقف اضطراری است.

وی اضافه کرد: راننده باید بلافاصله پس از انجام اقدامات فوق با ۱۱۰، امداد خودرو و نهادهای رسمی امدادی تماس گرفته، موقعیت دقیق خود را اعلام و مشکل خود را تشریح کند. سپس تا رسیدن نیروهای امدادی و رفع کامل مشکل در محل مورد نظر مستقر باشد.

این مسئول در خاتمه یادآور شد: ناوگان عبوری نیز در صورت مواجه با وسیله نقلیه متوقف در حاشیه راه باید موضوع را سریعاً به پلیس‌راه و عوامل امدادی اطلاع‌رسانی کنند.