شناسهٔ خبر: 148738 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در هفت ماه نخست امسال ثبت شد؛

انجام بیش از ۷ هزار عملیات راهنمایی شبانه‌روزی کشتی‌ها در بنادر هرمزگان

نجات کشتی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از انجام ۷ هزار و ۱۰ عملیات راهنمایی شبانه‌روزی کشتی‌ها در بنادر استان طی هفت ماه نخست سال با رعایت ایمنی کامل توسط راهنمایان، خبر داد.

اسماعیل مکی‌زاده معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت راهنمایان در بنادر هرمزگان طی هفت ماهه اول سال ۱۴۰۲ ، گفت: این عملیات شامل پهلودهی، جداسازی و جابجایی شناورها بوده است. همچنین عملیات‌های ویژه مانند عملیات کشتی به کشتی (STS) و عملیات داکینگ و آنداکینگ شناور از جمله تانکرهای غول‌پیکر در مجتمع کشتی‌سازی از جمله اقداماتی است که توسط ۳۶ راهنمای استان انجام شده است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه راهنمایان از نیروهای کلیدی و پیشگام سازمان بنادر و دریانوردی در عرصه دریا هستند که دانش و تجربه آنان باعث دلگرمی و اطمینان فرماندهان کشتی‌های متردد به بنادر است، افزود: در حال حاضر بنادر هرمزگان از ۳۷ راهنما بهره برده  که  تعداد ۱۴ نفر راهنمای ارشد ، ۷ نفر از آنها راهنمایان درجه یک ، ۹ نفر راهنمای درجه دو و ۶ نفر درجه ۳  عهده دار این مهم هستند.

مکی‌زاده تصریح کرد: تسلط در ناوبری و مانور انواع کشتی‌ها در ابعاد مختلف و شناخت پارامترهای تاثیرگذار محیطی از جمله اعماق، جریان‌های آبی، باد، عارضه‌های طبیعی، مصنوعی و تاثیر آنها بر رفتار کشتی از جمله خصوصیات راهنمایان کشتی‌هاست که دستیابی به آن مستلزم سال‌ها تجربه در این شغل است.