شناسهٔ خبر: 148935 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

برای رسیدن به جاده های مطلوب

طی برنامه پنج ساله، به سالی ۱۵ میلیون تن آسفالت نیاز داریم

اکبری راهداری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای بهبود وضعیت راه‌ها نیاز است تا طی ۵ سال و سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن آسفالت در راه‌های کشور صرف شود تا به وضعیت مطلوب در راه‌های کشور دست یابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری در پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر آسفالت و ماشین‌آلات با اعلام اینکه مصرف سالانه آسفالت  حدود ۵۰ میلیون تن به ارزش ریالی حدود  ۱۰۰ همت است، گفت: سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نگهداری راه های کشور از ۱۰۰ همت و ۵۰ میلیون تن،  ۱۰ تا ۱۵ همت به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد است که نیاز است تا سهم سازمان در این مورد افزایش یابد.

ارتقای راه‌های کشور نیازمند صرف سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن قیر است

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: هم اکنون  ۵ تا ۷ میلیون تن آسفالت در سراسر کشور توزیع و پخش شده است که باید این رقم به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن افزایش یابد تا طی ۵سال وضعیت خرابی جاده های کشور بهبود یابد و به وضعیت استاندارد برسیم.

نگهداری راه‌های موجود نیازمند بودجه مناسب است

اکبری توضیح داد: شرکت ساخت سالانه حدود یکهزار کیلومتر و سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای سالانه ۲ هزار کیلومتر راه روستایی می‌سازد و هر سال راه های جدیدی به کشور افزوده می‌شود که نیاز است تا در کنار ساخت راه‌ها برای نگهداری راه‌های موجود، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

ضرورت ایجاد منبع درآمدی پایدار برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به وضعیت نامناسب ماشین‌آلات سازمان راهداری و همچنین وضعیت نامطلوب نیروی انسانی شاغل در این بخش، گفت: باید منبع درآمدی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایجاد کنیم تا ضمن بهبود وضعیت ماشین آلات راهداری، وضعیت نیروی انسانی ارتقا یابد و تصادفات جاده‌ای نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. زیرا طبق آمار تصادفات بالاست. نابراین نیاز است تا در خصوص آسفالت راه‌های موجود و نگهداری از آنها وضعیت بهبود یابد.

وی ادامه داد: تامین مالی  نگهداری راه‌ها در تمام دنیا از سه طریق انجام می شود که این سه طریق شامل اخذ عوارض از خودرو، اخذ عوارض سوخت و همچنین اخذ عوارض جاده‌ای است که به دنبال آن هستیم تا در این خصوص مصوبه از مجلس بگیریم.