شناسهٔ خبر: 148954 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

زیرساخت‌های هواشناسی در سیستان و بلوچستان ارتقا می‌یابد

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: چهار پروژه هواشناسی در شهرستان‌های استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آن‌ها تا حد قابل توجهی زیرساخت‌های فنی استان ارتقاء می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با مخاطرات جوی متعددی درگیر است و ضرورت توجه به زیرساخت‌های هواشناسی در آن حیاتی است.

وی ادامه داد: از مخاطرات جوی این استان می‌توان به رخداد پدیده‌های خاکدار و وزش بادهای ۱۲۰ روزه، جریانات موسمی جنوبی و بارش‌های سیل آسا، چرخندهای حاره‌ای و… اشاره کرد که با بهبود زیرساخت‌های هواشناسی تلاش شده تا خدمات جوی مطلوبی به هموطنان استان ارائه شود. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: سازمان هواشناسی در دولت سیزدهم حدود ۶ ایستگاه خودکار هواشناسی و پایش گردوغبار در استان راه‌اندازی کرده تا به بهبود خدمات کمک کند و  این توسعه همچنان ادامه خواهد داشت.  

تاج بخش خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از هفت استان دریایی کشور است که به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی و دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده تا علاوه بر ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار، ۲ ایستگاه جدید هواشناسی دریایی در شهرستان پسابندر و زرآباد تعریف شود تا پوشش شبکه دریایی جنوب کشور بهبود یابد. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: علاوه بر این یک ایستگاه سینوپتیک هواشناسی اصلی نیز در شهرستان دلگان در حال احداث است تا تراکم شبکه ایستگاهی از مرکز استان بهبود یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایستگاه در حال احداث دلگان به دلیل مجاورت با جازموریان و رونق کشاورزی در این منطقه دارای اهمیت است. 

وی گفت: برای تاسیس رادار هواشناسی در جنوب استان نیز تلاش می‌شود با حفظ اولویت‌های فنی، این موضوع در دستور کار معاونت فنی و مهندسی تجهیزات سازمان قرار گیرد. 

تاج‌بخش در ادامه سفر خود به دیدار با کارکنان اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در زاهدان پرداخت و طی این دیدار اظهار کرد: هم اکنون ۹ رادار هواشناسی در کشور فعال است و یک رادار جدید نیز به زودی به شبکه راداری کشور اضافه می‌شود. 

تکمیل شبکه رادار هواشناسی کشور در برنامه قرار دارد

وی افزود: به طور کلی حداقل ۱۶ رادار هواشناسی جدید برای تکمیل شبکه رادار هواشناسی کشور نیاز است که در برنامه‌های توسعه سازمان هواشناسی قرار گرفته است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اولویت رادارهای جدید بر اساس مناطق سیل خیز، پرخطر و پرجمعیت است اما تلاش می‌شود با حمایت دولت این شبکه راداری در یک تقویم زمانی مناسب عملیاتی شود. 

تاج‌بخش در بخش دیگری گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان هواشناسی یعنی ثبت و برداشت داده‌های جوی، در ایستگاه‌های سینوپتیک انجام می‌شود که کار مهم، دقیق و ارزشمندی است. 

وی ادامه داد: تلاش‌های همه همکاران در مجموعه ارکان سازمان هواشناسی قابل ستایش است به ویژه عزیزانی که در شرایط سخت جوی و جغرافیایی مشغول خدمت هستند. 

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به ضرورت بهبود معیشت کارکنان اشاره کرد و افزود: برای بهبود قدرت معیشتی همکاران تلاش‌های زیادی از سوی سازمان و وزارت راه و شهرسازی شده انجام شده و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.