شناسهٔ خبر: 148956 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

دهمین رادار هواشناسی کشور آماده بهره‌برداری است

رادار هواشناسی معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از رادار هواشناسی لرستان به عنوان دهمین رادار هواشناسی کشور که آماده بهره‌برداری است، بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از سازمان هواشناسی کشور فرح محمدی معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از رادار هواشناسی لرستان بازدید کرد.

محمدی در حاشیه این بازدید گفت: این پروژه در حالی آماده بهره‌برداری رسمی است که حدود یک دهه از افتتاح آخرین رادار هواشناسی تاسیس شده کشور می‌گذرد.

وی افزود: از ابتدای تاسیس سازمان هواشناسی کشور تا کنون یعنی حدود ۶۴ سال اخیر تنها ۹ رادار هواشناسی در ایران راه‌اندازی شده اما در دولت سیزدهم فرایند احداث دو  رادار در استان‌های لرستان و گلستان آغاز شده است.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: رادار هواشناسی لرستان اخیرا فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و به زودی به وسیله مقامات ارشد کشور به صورت رسمی افتتاح می شود.

محمدی تصریح کرد: فرایند احداث ساختمان رادار هواشناسی لرستان از سال ۱۴۰۱ شروع شده و امسال آماده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: برد عملیاتی رادار هواشناسی لرستان تا ۱۵۰ کیلومتر است و در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری کوه «فرهکش» خرم آباد نصب شده است.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: یکی از کاربردهای مهم رادار هواشناسی کمک به صدور پیش‌بینی‌های کوتاه مدت برخی پدیده‌های مخاطره آمیز شدید نظیر بارش‌های شدید و کمک به پیش‌بینی سیل است.