شناسهٔ خبر: 148964 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

رونق پروژه‌های عمرانی با تخصیص ۵۰ میلیون تن قیر توسط بخش خصوصی

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: از تیرماه تاکنون، بخش خصوصی حدود ۵۰ میلیون تن قیر در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار داده است و این اقدام سبب شده تا پروژه‌های عمرانی رونق داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: قیر هم‌اکنون جزو گران‌ترین مصالح پروژه‌های عمرانی است و در عین حال هر سال تخصیص قیر به سختی و با صرف مدت زمانی طولانی و در پایان سال انجام می‌شود. به دلیل این روند نامناسب، همواره تولیدکنندگان قیر در انجام پروژه‌های عمرانی کمک حال شرکت ساخت بودند و قیر را به موقع تحویل داده اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: از تیرماه تاکنون، بخش خصوصی حدود ۵۰ میلیون تن قیر در اختیار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار داده است و این اقدام سبب شده تا پروژه‌های عمرانی رونق داشته باشند.

خادمی توضیح داد: قیمت قیر هم اکنون ۵ برابر قیمت بنزین است. بنابراین قیر ارزشمند است و باید در مصرف و نحوه اجرای ‌آن، انتخاب نوع قیر توجه لازم انجام شود. متاسفانه مجریان پروژه‌ها عمدتا به این مورد توجه نمی‌کنند که ضرورت دارد در این مورد دقت بیشتری شود.

وی تصریح کرد: نظارت بر انجام عملیات آسفالت، نظارت بر روند مصرف قیر باید تقویت شود و باید آزمون‌ها در این مورد ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: نیازمند آن هستیم تا از مهندسان ناظر پروژه‌های عمرانی آزمونی گرفته شود و آن آزمون متناظر با نوع کار در محل باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این مهم را در برنامه قرار بدهد.

نوسازی ماشین‌آلات راهداری در اولویت باشد

خادمی افزود: یکی از مشکلات موجود در کشور، فرسودگی ماشین‌آلات راهسازی است که هزینه راهسازی را افزایش داده و هم کیفیت اجرای پروژه‌ها را با مشکل مواجه کرده است که نیاز است تا نوسازی ماشین‌آلات راهسازی در برنامه قرار بگیرد.

به گفته این مقام مسئول، عمر روسازی راه‌های کشور عمر پایینی است. انتظار داریم تا با روسازی راه‌ها حداقل بتوان ۱۰ سال از آن بهره‌برداری کرد.

وی برتوجه به کیفیت تاکید کرد و گفت: توجه به کیفیت یکی از ضرورت‌های ملی کشور است و یکی از عواملی است که از خسارت‌های عمده جلوگیری می‌کند. بنابراین باید نسبت به این مهم اهتمام بیشتری انجام شود.