شناسهٔ خبر: 149150 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

افندی زاده در اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو در تاشکند مطرح کرد

ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران

ازبکستان افندی زاده معاون حمل‌نقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو در تاشکند با تأکید بر اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جهت تحقق و تکمیل راهبردها و برنامه‌های اکو در حوزه زنجیره‌های تأمین، تجارت، لجستیک و ترانزیت است از ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرسازی افندی زاده امروز پنجشنبه ۱۱ آبان در رأس هیأتی در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل در تاشکند ازبکستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه در این اجلاس، اولویت‌ها و راهکارهای تقویت و تعمیق مناسبات و پیوندهای‌حمل ونقل و لجستیکی منطقه‌ای بین کشورهای اکو، به نحو مؤثری احصاء، تبیین و به توافق اعضا برسد بیان کرد: سرزمین جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان چهارراه تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به ویژه کریدورهای اکو از پاکستان و افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تا آذربایجان و ترکیه و فراتر از آن و از بنادر جنوبی ایران تا کشورهای آسیای مرکزی، کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، کریدور چین- آسیای مرکزی- غرب آسیا در ابتکار کمربند و راه چین، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا موسوم به تراسیکا، کریدور چابهار فی‌مابین ایران، هند و افغانستان، کریدور عشق آباد از آسیای مرکزی تا جنوب ایران و سپس تا جنوب شرقی آسیا، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، ، ظرفیت قابل توجهی را در اختیار اعضای اکو قرار می‌دهد تا بر مبنای توسعه متقابل و مشترک، حمل و نقل و پیوندها این سازمان را توسعه و تقویت دهند.

وی ادامه داد: در این میان، ابتکار "ایران-راه" که حدود ۶ ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویدادها و نشست‌های منطقه ای و فرامنطقه ای ترانزیتی می‌گذرد، به‌عنوان دروازه‌ای به سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.  بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به حاضرین اعلام کرد:  این ابتکار، که انتظار می‌رود حتی در کوتاه مدت نیز، آثار ملموسی در رونق ترانزیت بین طرف‌های حاضر در این نشست یعنی اعضای اکو و کشورهای فراتر از این پهنه جغرافیایی داشته باشد، یک ابتکار راهبردی و آینده نگر، جهت ایجاد هم افزایی کلیه کریدورها و مسیرهای ترانزیتی کشورهای حاضر در نشست، از جمله کریدورها و مسیرهایی که یک یا چند کشور حاضر در آن‌ها واقع نشده اند،  تحت هدایت دولت‌ها در چارچوبی منسجم و مشخص است.

سرپرست هیأت اعزامی از کشورمان در این اجلاس، ابتکار "ایران-راه" را دارای همپوشانی کامل با اهداف و برنامه های کلان و حمل‌ونقلی سازمان اکو دانست، که در زمینه های ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم؛ گسترش تجارت درون منطقه ای و فرامنطقه ای و حذف موانع تجاری؛  ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی و نقش بیشتر منطقه اکو در رشد تجارت، توسعه زیرساختهای حمل ونقلی و ارتباطاتی، همکاری متقابل سودمند با سازمانهای منطقه ای و بین‌المللی نظیر شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیوند برنامه های اقتصادی، توسعه ملی با اهداف آنی و بلند مدت اکو خواهد بود.

وی تصریح کرد: این نگاه مبتکرانه و فرصت‌ساز ایران، در عملیاتی کردن و رونق مسیرهای ترازیتی شرقی-غربی اکو، که مورد تأکید، حمایت و پیگیری ایران است، متبلور می شود. همچنین، راه‌اندازی مسیرهای جذاب و با صرفه چندوجهی، مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه  با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده ها  برای امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور، افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی و تعمیق همکاری های راهبردی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حمل و نقل و لجستیکی مربوطه جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن­ها است.

افندی‌زاده در پایان، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌های پیشین این اجلاس و تلاش برای تحقق و عملیاتی نمودن طرح‌ها و ابتکارات اکو در زمینه توسعه ترانزیت تأکید کرد.

در این اجلاس که با محوریت تبادل نقطه نظرات و اتخاذ تصمیماتی درباره تقویت همکاری‌های منطقه ای در زمینه حمل‌ونقل و پیوندها برگزار شد، روسای هیأت‌های حاضر به نمایندگی از اعضای اکو، از جمله شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به نیابت از وزیرراه و شهرسازی در این اجلاس حضور داشت، به بیان نقطه نظرات و مواضع خود پرداختند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به اکو ۵۲ سال پیش، با پایه‌گذاری ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد و اکنون ۱۰ عضو دارد. کشورهای پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران عضو مشترک مابین اکو و سازمان همکاری شانگهای می‌باشند. برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای مؤثر اکو در دهه آینده، سازمان اکو در آسیا کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد.

ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران