به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات با بیان این که بر اساس خروجی سامانههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سالانه ۱۰۸ هزار میلیارد تومان هزینه برای نگهداری راههای شریانی و فرعی کشور و معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راههای روستایی مورد نیاز است، گفت: با توجه به عدم وصول کامل عوارض آزادراهی و تزریق قطرهچکانی اعتبارات از محل جرائم رانندگی، موضوع صادرات ۲/۳ قیر کشور، عدم تعریف و دریافت مالیات بر سوخت و خودرو و همچنین عوارض بر راهها، تامین منابع سازمان راهداری صرفا از طریق اعتبارات دولتی و درآمدهای شرکتی انجام میشود.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، افزود: با توجه به عمر متوسط ۲۶ سال ماشینآلات فرسوده راهداری و اهمیت موضوع نوسازی ناوگان و از سویی اعتبار مورد نیاز سالانه برای توسعه سیستمهای حمل و نقل هوشمند،سالانه نیازمند تامین منابع پایدار برای نگهداری این زیر ساخت ها است.
ذاکری بیان کرد: با احتساب پرداخت هزینههای جاری ۲۰ هزار نیروی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در مجموع این سازمان بر اساس خروجی سامانهها، در سال حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی تأکید کرد: با توجه به اعتبارات سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، این سازمان سالانه با کسری قریب به ۸۸ درصدی منابع اعتباری مواجه است.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، نگهداری و ارتقا شبکه راههای ملی و ترانزیتی را در اولویت نخست برنامه های نگهداری رویه راهها برشمرد.
ذاکری همچنین اصلاح ساختار، ایجاد منابع درآمدی جدید و مشارکت دادن ظرفیت بخش خصوصی در حوزه نگهداری راهها را از راهکارهای پیشرو خواند و افزود: از دو سال گذشته و با افزایش عوارض بارنامه از ۴ به ۹ درصد، منابع اعتباری خوبی تأمین و از این طریق نگهداری شبکه راههای کشور محقق شده است، که اثر مثبت آن در شاخص های کلیدی نمایان شده است.
وی افزود: اتخاذ تصمیات راهبردی و موثر مشابه، میتواند منشا ایجاد امید و رضایتمندی بیشتر شود.
وی با اشاره به بهرهگیری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از سامانههای مدیریتی و موضوعات راهبردی گفت: از سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی راههای کشور در این سازمان پیادهسازی و پشتیبانی شده و به واسطه آن، بانک اطلاعاتی بینظیری برای تصمیمگیری ایجاد شده است و امروز نسل چهارم سامانه مدیریت روسازی که از افتخارات جامعه مهندسی و محصولی دانش بنیان است بخوبی نقش آفرینی میکند.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری تصریح کرد: همچنین از سال گذشته پروژه مستندسازی راههای روستایی کشور آغاز شد و این پروژه که اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی توانسته کار مستندسازی ۶۰ هزار کیلومتر از راههای روستایی را انجام دهد، تا ماههای آینده تکمیل میشود.
ذاکری با اشاره به این که طول شبکه راههای روستایی آسفالته کشور ۱۲۰ هزار کیلومتر است، عنوان کرد: قریب به ۸۵ درصد شبکه راههای کشور را راههای روستایی، فرعی و شوسه تشکیل داده است.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه جامع راهداری در سازمان راهداری و حملونقل جادهای و یکپارچهسازی سامانههای مدیریت روسازی و ابنیه، ایمنی راهها، شناسایی نقاط پرتصادف و تونلها امکان بهرهگیری از اطلاعات بهتر در تصمیمسازی حرفه ای و فنی فراهم شده است.