شناسهٔ خبر: 149189 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل:

توسعه خطوط ریلی به ۲ برابر متوسط سالانه می‌رسد

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه دو پروژه ریلی دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تکمیل این دو پروژه توسعه خطوط ریلی کشور به دو برابر متوسط سالانه می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما که با موضوع توسعه حمل و نقل ریلی غرب کشور برگزار شد، یکی از مهمترین طرح‌های ریلی کشور را اتصال استان کردستان به شبکه ریلی دانست که به بهره برداری رسید.

وی گفت: طول این مسیر ۱۵۱ کیلومتر است که با مبلغ ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که تاثیر خوبی در ظرفیت‌های اقتصادی استان کردستان خواهد داشت‌.

خادمی ادامه داد: ظرفیت این خط برای جابه‌جایی بار بالای ۶ میلیون تن است و طبق مطالعات ترافیکی که انجام شده در سال اول حداقل ۳۰۰ هزار نفر مسافر را می‌تواند پاسخگو باشد که تا سال آینده این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به میزان کاهش مصرف سوخت با این خطوط ریلی گفت: با توجه به تناژ باری که جابه‌جا می‌شود، حمل و نقل جاده تا ۸ برابر حمل و نقل ریلی مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت که به همین دلیل با استفاده از ظرفیت ریلی کاهش مصرف سوخت رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه به روش‌های تامین مالی پروژه‌های ریلی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی تکمیل پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالاتر و پرداختن به کریدورهای ریلی است که می‌توانند ظرفیت شبکه و امکان ترانزیت را ارتقا دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص افتتاح پروژه‌های ریلی تا پایان سال گفت: ۴ مسیر ریلی را در برنامه قرار داده بودیم که ۴۰۷ کیلومتر طول مجموع مسیرهای ریلی بود و یکی از آنها در تبریز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

وی ادامه داد: مورد بعدی پروژه‌ای بود که امروز به افتتاح رسید. دو پروژه دیگر رشت به کاسپین و اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

خادمی با بیان اینکه با افتتاح این دو پروژه میزان توسعه خطوط ریلی دو برابر متوسط سالانه خواهد شد، تاکید کرد: در هیچ سالی چه از نظر تعداد و چه از نظر طول پروژه‌های ریلی چنین پروژه‌هایی افتتاح نشده است.

تامین همه منابع راه‌آهن همدان-سنندج از طریق داخل

همچنین در ادامه این برنامه، نوروزی مدیر طرح‌های ملی ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص طولانی شدن پروژه ریلی همدان-سنندج گفت: تعهدات زیادی در حوزه ریلی کشور داریم و با توجه به منابع محدودی که وجود دارد، امکان تکمیل این پروژه وجود نداشت اما با توجه به تلاشی که در سال‌های اخیر انجام شد، پروژه به بهره‌برداری رسید.

وی پروژه راه‌آهن همدان-سنندج را یکی از اولین پروژه‌هایی دانست که همه منابع آن از طریق داخل تامین شده است.

نوروزی گفت: از امروز مسافرگیری خطی که به تازگی احداث شده امکان پذیر است. البته یک سری نواقص و اقدامات عمومی وجود دارد تا این محور به طور کامل تکمیل شود اما در حال حاضر به شرکت راه آهن تحویل داده شده است.

وی در خصوص اهداف وزارت راه و شهرسازی در تامین منابع مالی طرح‌های ریلی گفت: چالشی که با آن روبرو هستیم حجم زیاد تعهدات ما و اندک بودن ورودی منابع مالی به طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح‌های ریلی است.

نوروزی ادامه داد: باید طرح جامع حمل و نقل را به طور قطع به جمع بندی برسانیم و اولویت بندی انجام دهیم. طبیعتا امکان پذیر نیست که بتوانیم همه طرح هارا با هم انجام دهیم. طرح هایی که ارزشمندی بیشتر و اثربخشی بیشتری دارند باید در اولویت قرار بگیرند.