شناسهٔ خبر: 149311 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

صورتجلسه کمیته مشترک حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و قزاقزستان امضا شد

تفاهم در سومین کمیته مشترک حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان ضمن گفتگوی نمایندگان دو کشور برای روان‌سازی تردد کامیون‌ها در مرزها، صورتجلسه کمیته مشترک حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای دو کشور امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، درجریان اجلاس دو روزه سومین کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در تهران که به مدت ۲ روز در تاریخ  ۹ و ۱۰ آبان ماه سال‌جاری برگزارشد، صورتجلسه کمیته مشترک حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور به امضا رسید.

جعفر جمیلی معاون دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی و رئیس هیئت ایرانی، در این نشست گفت: این نشست که پس از ۵ سال وقفه به دلیل شیوع پاندمی کرونا برگزار شد و طرفین به منظور گسترش مناسبات حمل‌ونقلی و در فضایی صمیمانه و توأم با تعامل طی یررسی تمامی موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق این امر و تبادل نظر ، در خصوص رفع آنها بایکدیگر به توافقاتی دست یافتند.

گفتگوی ایران و قزاقزستان برای روان‌سازی تردد کامیون‌ها در مرزهای دو کشور

وی افزود: در این اجلاس، طرفین از رشد حجم مبادلات جاده‌ای در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ابراز رضایت کرده و با توجه به اهمیت رسیدن به افزایش بیشتر کامیون‌های دو کشور متردد به قلمرو یکدیگر، بر ضرورت رفع هر گونه موانع جاری و روان‌سازی تردد کامیون‌های طرفین به قلمرو یکدیگر، بحث و تبادل نظر کردند.

معاون دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین‌المللی همچنین نتایج مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در نشست یادشده در خصوص افزایش شمار مجوزهای تردد، تسهیل تردد در گذرگاه‌های مرزی مشترک و توسعه همکاری‌ با کشورهای همسایه و منطقه در چارچوب راهگذرهای حمل‌ و نقل بین‌المللی عشق‌آباد و شمال – جنوب به خصوص روسیه و چین به توافقاتی دست یافتند و مقرر شد باهدف توسعه روابط و همکاری‌های مشترک حمل‌ و نقلی و تجاری طرفین، ایجاد و تقویت همکاری‌های لجستیکی بین فعالان و بخش‌های خصوصی حمل‌ و نقلی دو کشور، در قالب تشکیل کارگروه واکنش سریع جهت حل‌ و فصل موارد فوری، اقدام لازم به عمل آورند.

در این نشست، سلیم کوانیشولی، نایب رئیس کمیته حمل ونقل وزارت حمل ونقل قزاقستان و رئیس هیئت قزاقستانی نیز به بیان موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین به مقصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، مواردی درخصوص تردد ناوگان آن کشور از قلمرو کشورمان پرداخت و بر مزایای دسترسی ناوگان ایرانی از قلمرو آن کشور به چین و روسیه و اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد مراکز لجستیکی در مرزهای مشترک با کشورهای یادشده و همچنین بر اهمیت تقویت ترانزیت منطقه‌ای برپایه برشمردن مزیتهای ترانزیتی چندجانبه تاکید کرد.

در جریان این نشست، هیئت قزاقستانی ضمن بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور و ابراز خرسندی از نحوه فعالیت سیستم‌های هوشمند درحال بهره‌برداری، درخواست کرد تا طرف ایرانی دانش فنی و جزئیات طرح را در اختیار کارشناسان فناوری اطلاعات آن کشور قرار دهند.

یادآور می‌شود در این اجلاس نماینده سفارت جمهوری قزاقستان در تهران، رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی استان گلستان، مدیران پایانه‌های مرزی سرخس، لطف‌آباد، اینچه‌برون و نمایندگان گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق مشترک ایران و قزاقستان حضور داشتند.