شناسهٔ خبر: 149337 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

تخلیه ‌و بارگیری ۱۰ هزار TEU کانتینر یک شناور در بندر شهیدرجایی در کمترین زمان انجام شد

تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شرق استان هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پایان عملیات تخلیه و بارگیری ۱۰ هزار TEU کانتینر یک شناور ۲۲۹ متری در کمترین زمان ممکن در بندر شهیدرجایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به پایان عملیات پهلودهی یک فروند شناور ۲۲۹ متری در کم‌ترین زمان ممکن در بندر شهید رجایی، افزود: با پهلودهی این شناور یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۷۷۸ TEU کانتینر در هفت ماهه نخست سال کاری در این بندر تخلیه‌وبارگیری شده است.

وی تعداد کانتینرهای تخلیه شده را سه هزار و ۳۸۸ کانتینر و تعداد کانیتنر بارگیری شده را نیز ۲ هزار و ۶۰۸ کانتینر اعلام کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه استاندارد این شناور ۸۴.۵۰ باکس کانتینر در ساعت بوده که کارکنان عملیات یکی از شرکت‌های خدمات کانتینری موفق به کسب نرم ۱۳۳ هزار و ۹۶ باکس کانتینر در ساعت بروی این شناور شدند. 

عباس‌نژاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بندر شهیدرجایی از ابتدا به منظور پهلودهی کشتی‌های کانتینری بزرگ طراحی شده بود، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌ها، ترمینال۲ این بندر صرفا برای پهلودهی کشتی‌هایی با ظرفیت بیش از ۵۰۰ TEU و شناورهای حامل کانتینرهای ترانشیپی اختصاص داشته و با توجه به تجهیزات تخصصی موجود در اسکله‌های این ترمینال، پذیرش شناورهای زیر ۱۰۰ متر انجام نمی‌شود. 

وی افزود: هرچند که با برنامه‌ریزی جدید در بعضی مواقع اسکله‌های ترمینال ۲ با راندمان ۱۰۰ درصد کار نمی‌کنند و برخی واقع عملیاتی ندارند اما به دلیل نوع تجهیزات تخصصی آن و رعایت موضوعات ایمنی پذیرش شناورهای کوچک هم در آن امکان‌پذیر نیست.

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی؛ استفاده از تجهیزات و گنتری‌کرین‌های بزرگ برای شناورهای کوچک مخاطره ایمنی به همراه دارد و این موضوع تا کنون منجر به بروز سانحه برای چندین شناور در بنادر مختلف شده؛بنابراین علت ممنوعیت پذیرش شناورهای کوچک در ترمینال شماره ۲ جلوگیری از تکرار بروز سوانح برای شناورهای کوچک است.

عباس‌نژاد، استفاده از کشتی‌های بالای ۵۰۰ TEUبرای صاحبان کالا و یا پهلوگیری شناورهای کوچک در سایر بنادر مانند بندر بوشهر را برخی از راهکارهای جلوگیری از ماندن در صف انتظار برای شناورهای زیر ۱۰۰ متر عنوان کرد و یادآور شد: اگر کانتینرها به جای شناورهای زیر ۱۰۰ متر حداقل با شناورهای با ظرفیت بیش از ۵۰۰ TEUحمل شود، نه تنها در ترمینال شماره ۲ پهلودهی می‌شوند، بلکه سرعت تخلیه و بارگیری هم افزایش می‌یابد، زیرا تعداد گنتری‌کرین‌های این محوطه بیشتر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان معتقد است که تجهیزات موجود در ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی و هم‌چنین کشتی‌های بزرگ به اندازه لازم وجود دارد و این در حالی است که فعالان شرکت‌های کشتیرانی کمبود و یا خرابی تجهیزات را یکی از علل اصلی تاخیرها عنوان می‌کنند. 

وی اضافه کرد: صاحبان کالا نباید انتظار داشته باشند که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود صرفا از شناورهای کوچک برای حمل استفاده کرده و بعد یک بندر علاوه بر ریسک بالا، کشتی‌های ظرفیت بالای خود را معطل کند و برای سرعت‌دهی در عملیات تخلیه و بارگیری در این شناورها را در اولویت پهلودهی بگذارد، زیرا با این کار سرعت عملیات اسکله‌های بزرگ تا حد زیادی افت می‌کند؛ بنابراین این امر به لحاظ ایمنی خطرزا و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه نیست.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران با دارا بودن ۱۰ پست اسکله کانتینری در مجموع به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲۳ دستگاه گنتری کرین فعال در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.