شناسهٔ خبر: 149364 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور:

تخصیص اعتبار در دولت سیزدهم ریل را به کردستان رساند

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: احداث بیش از ۳۰ درصد از مسیر ریلی همدان-سنندج از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم صورت گرفته است و با اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر سال گذشته رییس جمهور عملیات اجرایی مسیر تکمیل و این پروژه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت با اشاره به اولویت بندی ساخت خطوط ریلی در کشور اظهار کرد: ساخت راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر اواخر سال ۱۳۸۵ آغاز شد و قطعات ۱ و ۳ همدان-سنندج و چندی بعد قطعه ۴ پروژه تهران-همدان کلنگ زنی و آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با اولویت بندی اجرایی ساخت حدفاصل تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر از سال ۹۰ تا ۹۶ به عنوان اولویت اول انجام شد.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از عملیات اجرایی محدوده همدان تا سنندج نیز انجام شد و از سال ۸۵ تا ۱۴۰۰ پیشرفت فیزیک پروژه با توجه به محدودیت منابع اعتباری به ۷۰ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اجرای بیشترین حجم عملیات اجرایی این مسیر ریلی در دولت سیزدهم را نشان از عزم جدی برای تکمیل این پروژه اعلام کرد و افزود:‌ پایان دولت گذشته صرفا عملیات نصب خط به ایستگاه سنندج رسید و بخش اعظم عملیات شامل احداث سه دستگاه ایستگاه بین راهی، ایستگاه سنندج با احتساب محوطه سازی‌ها، پلان خطوط، دپو لوکوموتیو، درزین خانه، ساختمان های پلیس و ... احداث و تکمیل احداث تقاطع‌های غیر همسطح، آسفالت و ایمن سازی آنها، اجرای فیبر نوری، سیستم‌های ارتباطی و انتقال دیتا و رادیویی، نصب خطوط ایستگاهی، بالاست ریزی بالاست ریزی پوش دوم‌ و نهایی کل مسیر، رلواژ اول و دوم و نهایی کل مسیر در دو سال گذشته انجام شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سفر سال گذشته رییس جمهور به این استان را موجب تسریع در عملیات اجرایی دانست و اعلام کرد: راه‌آهن همدان-سنندج در دولت گذشته به دلیل انباشت مطالبات پیمانکاران و مشاورین متوقف شد و با تزریق اعتبار تخصیص یافته در سفر استانی به صورت ۱۰۰ درصدی این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.